آرشیو یک‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۵
فوتبال ایران
۱۱

کسر امتیازها جدی شد

با راه اندازی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان لیگ برتر، حالا فدراسیون فوتبال، سفت و سخت تر از هر زمان دیگری قصد دارد پرونده ها را پیگیری کند.

چون ایران قبلا چنین کمیته ای نداشت، همه بازیکنان خارجی پرونده های خود را به فیفا می بردند، ولی حالا ابتدا می توانند در کمیته وضعیت اقدام کنند و اگر به نتیجه نرسیدند سراغ فیفا خواهند رفت. کمیته تعیین وضعیت اصلا برای این درست شده که وضعیت بدهی های فوتبال ایران را مشخص کند. چند سالی است بعضی از باشگاه های لیگ برتر به جای آن که درآمد داشته باشند، تنها بدهی به جای می گذارند و این مساله باعث شده کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال هم فشار بیاورد. به همین دلیل کمیته اخلاق راه اندازی شد و حالا منابع خبری در فدراسیون فوتبال فاش کردند کمیته تعیین وضعیت با بررسی پرونده بعضی باشگاه ها به این نتیجه رسیده است که علاوه بر محرومیت، تیم ها را هم کسر امتیاز کند. منابع خبری فاش کردند چهار تیم لیگ برتری که به لیگ قهرمانان صعود کرده اند شانس زیادی برای حضور در لیگ قهرمانان ندارند و با محرومیت آنها، به احتمال زیاد کمیته تعیین وضعیت با حمایت فدراسیون فوتبال و فیفا، کسر امتیازها را عملی می کند. البته فیفا در حال حاضر روی بعضی پرونده ها حساس است و خودش می خواهد امتیاز تیم هایی را کم کند. پرسپولیس در حال حاضر بیشتر از تیم های دیگر در خطر است و اگر نتواند پول چند میلیاردی ژوزه را بدهد در آن صورت با کسر امتیاز مواجه می شود.

فعلا وضعیت به شکلی است که نفت، تراکتور، استقلال و پرسپولیس بشدت خطر را احساس می کنند و بعید به نظر می آید بتوانند شرایط خود را سر و سامان دهند. به این ترتیب حالا خطر چند جانبه، باشگاه های ایرانی را تهدید می کند. علاوه بر تهدیدهای فیفا و afc، کمیته تعیین وضعیت هم باشگاه ها را در منگنه قرار داده است. حذف احتمالی چهار نماینده ایران از لیگ قهرمانان به خاطر بدهی های سنگین شان فرصتی برای باشگاه هایی چون سپاهان، ذوب آهن، پیکان و گسترش است. این تیم ها در صورت حذف چهار تیم فوق، شانس حضور در لیگ قهرمانان را خواهند داشت. البته استقلال خوزستان هم شانس دارد ولی مساله اینجاست که آنها هم بدهی هایی دارند و بعید است بتوانند بسادگی مجوز حرفه ای بگیرند.