آرشیو یک‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۵
ورزش ایران
۱۰

بی انگیزگی بانوان در دو و میدانی

فدراسیون دوومیدانی درحالی اسامی 9 نفر از دوومیدانی کاران را برای اعزام به بازی های آسیایی داخل سالن معرفی کرده است که تنها سپیده توکلی (پنجگانه) و الهام کاکلی (400 متر) به عنوان ملی پوشان زن در این فهرست حضور دارند.

فدراسیون پیش از این هم سحر ضیایی را به عنوان تنها ورزشکار زن به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام کرده بود.

یکی از دلایل حضور حداقلی زنان در این فهرست سهمیه ای است که کمیته ملی المپیک برای فدراسیون دوومیدانی در نظر گرفته و فدراسیون هم ترجیح داده است افراد اعزامی را بدون برگزار کردن مسابقات انتخابی به تیم ملی دعوت کند.

البته فدراسیون اعلام کرده به دنبال افزایش سهمیه است، اما بعید است این سهمیه به زنان تعلق بگیرد. حتی تیمور غیاثی سخنگوی سازمان تیم های ملی از احتمال حضور رضا قاسمی در صورت افزایش سهمیه خبر داده، اما حرفی از افزایش سهمیه زنان نزده است.

برگزار نشدن مسابقات انتخابی هم یکی دیگر از موضوعاتی است که اعتراض دوومیدانی کاران زن را به همراه داشت، حتی آنها از فدراسیون خواستند شانس حضور در انتخابی را داشته باشند که با پاسخ منفی فدراسیون روبه رو شدند. پاسخی که دلیلش نداشتن وقت کافی اعلام شده است، درحالی که از دو سال گذشته حضور دوومیدانی در بازی های آسیایی داخل سالن موضوعی قطعی است و این دو سال زمان کمی محسوب نمی شود!

الهام کاکلی، یکی از نفرات اعزامی به مسابقات داخل سالن آسیا، پیش از این در پاسخ به پرسش خبرنگار سایت ورزش بانوان که پرسیده بود با چه سازوکاری او و سپیده توکلی به مسابقات آسیایی اعزام می شوند، گفته بود انتخابش به اتفاق سپیده توکلی برحسب رکوردهایی است که در مسابقات آغاز فصل در لیگ طلایی به جا گذاشته بودند و با توجه به شرایط و آمادگی بالای هر دو دوومیدانی کار صورت پذیرفت. این صحبت ها نشان دهنده برگزار نکردن اردویی برای زنان دوومیدانی کار ایران است. به نظر می رسد حضور حداقلی زنان در مسابقات بین المللی سبب بی انگیزه شدن آنها در فعالیت های آینده این ورزش شود.