آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۵
ورزش ایران
۱۰

زارعی: قیچی ساز رکورددار 8000 متری هاست

در تابستان چه نوع مناطقی را برای کوهنوردی انتخاب کنیم، محور صحبت های رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی با رادیو ورزش بود.

زارعی درباره صعودهای ورزشی کوهنوردان ایرانی در تابستان گفت: در فصل تابستان بجز هند و نپال که به خاطر بادهای جنوب شرق آسیا کوهنوردی در آن دشوار است، منطقه پاکستان، پامیر و تیانشان در کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مناطق ایده آلی برای صعود به قلل مرتفع 7000 و 8000 متر هستند. امسال همچون سال های گذشته کوهنوردان بسیاری از کشورمان وارد این کشورها شده اند. طبق آمار فدراسیون بالغ بر صد کوهنورد ایرانی در این مناطق فعالیت کرده اند و نتایج خوبی کسب شده است که متاسفانه این صعودها حوادث تلخی هم داشته است.

زارعی درباره سرمایه گذاری در این رشته ادامه داد: سرمایه گذاری بسیار زیادی برای کوهنوردی بلند انجام شده است که امیدوارم تجربیات آن در سال های آتی در کوهنوردی کشور نمود داشته باشد. وی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری ها برای کوهنوردان توسط چه کسانی انجام شده است و آیا شخصی است یا دولتی، گفت: از نظر آموزشی سرمایه گذاری کلانی طی سال های گذشته توسط فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان انجام شد. این صعودها در واقع نتایج همان آموزش هایی است که این افراد دیده اند.

به استثنای صعودهای ملی، سایر صعودها توسط بخش خصوصی و افراد صورت می گیرد و تجربیاتش چه به صورت شخصی و چه به صورت ملی وارد کشورمان شده است.

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا در صعودهایی که انجام شده، قللی بوده که اولین رکورد صعود را در آن داشته باشیم، گفت: در کوهنوردی بسیاری از اولین صعودها قبلا انجام شده است. افرادی بودند که مرزهایی را شکستند؛ به طور مثال قیچی ساز وقتی در فصل بهار 8000 متری ها را تمام کرد، به عنوان فردی شناخته شد که در طول 9 سال توانست به این موفقیت ها دست پیدا کند و این کمترین زمانی است که افرادی به 8000 متری ها صعود کرده اند. بسیاری از این رکوردها در دنیا قابل ثبت نیست زیرا در کوهنوردی برخی رکوردها به حساب نمی آید.