آرشیو دوشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۸
صفحه اول
۱
اول دفتر

مدیریت تنش با امریکا در مسیر تثبیت برجام

دکتر علیرضا رحیمی (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس)

در شرایطی که برجام ضمن اعتمادسازی گسترده فضای ایران هراسی را شکسته است و روند ایران گریزی در سطح دولت ها به ایران گرایی نزدیک شده، ایالات متحده امریکا در تلاش برای احیای فضای قبل از برجام با مدل ترامپ از ابزار کنگره بهره گرفته است. تحریم های های اخیر کنگره امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که در واقع تجمیع فرامین تحریمی رئیس جمهوری امریکا بود واکنش سریع کشورمان را به طور متقابل در پی داشت به گونه ای که علاوه بر اقدام مجلس شورای اسلامی در تدارک و تصویب طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا، هیات عالی نظارت بر برجام نیز 16 اقدام را مورد تصویب خود قرار داد تا در زمان مقتضی اقدامات لازم به کار گرفته شوند.

حضور هیات های مختلفی از 27 کشور اروپایی و همه کشورهای عضو گروه 1+5 (بجز امریکا) و همچنین هیات عالی رتبه اتحادیه اروپا به همراه مقامات سازمان های مهم بین المللی و منطقه ای در مراسم تحلیف رئیس جمهوری، پیام روشن انزوای امریکا در نتیجه تصمیم های افراطی و سلطه طلبانه دولت این کشور را در بر داشت. پیام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مشارکت جمعی در مبارزه با تروریسم، افراطی گری و بومی سازی امنیت های منطقه ای توسط کشورهای جهان به وضوح دریافت شده است و فرایند سلطه زدایی از فضای بین الملل آغاز شده است. تخصیص بودجه قابل توجهی به تقویت توان دفاعی و نیز اقدامات بازدارنده امنیتی در مقابله با ماجراجویی های امریکا در منطقه در کنار تدوین برنامه عمل ایران برای مقابله با اقدامات تروریستی امریکا در مصوبه روز گذشته مجلس نخستین اقدام ایران در واکنش به اقدام تحریمی کنگره و دولت ترامپ بود. رای قاطع و بدون مخالف مجلس شورای اسلامی به طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه امریکا نشان از وحدت و همگرایی کامل همه جریان های سیاسی در حوزه منافع ملی کشور داشت. مبارزه با سلطه طلبی امریکا همیشه از شئون مشترک ملی در ایران بوده است. برنامه پیشنهادی وزیر امور خارجه آقای دکتر ظریف برای 4 سال آینده بر مبنای مدیریت تنش با امریکا با رویکرد تثبیت برجام و تلاش برای مقابله متناسب با تصمیم های هیجانی ترامپ در ماه ها و سال های آینده تدوین شده است.

رویکرد دولت و مجلس شورای اسلامی حفظ برجام و جلوگیری از شکنندگی آن است در عین حال هرگونه اقدام غیر سازنده در فضای بین الملل علیه ایران و منافع ملی ما بدون پاسخ نخواهد ماند