آرشیو دوشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۸
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

دکتر عباس دقاق زاده*

با مشخصات «صندلی استاندارد» آشنا شویم

مردی 45 ساله هستم که ساعات طولانی از روز را در محل کارم می گذرانم. ساعات طولانی نشستن پشت میز و چشم در چشم صفحه مانیتور رایانه باعث شده به کمر درد مبتلا شوم. لطفا مرا راهنمایی کنید برای رهایی از کمر درد چه کنم؟

افزایش پشت میزنشینی بواسطه زندگی پرمشغله امروزی، سلامت جسمی و روحی بسیاری از ما را تهدید می کند، اما توجه به برخی نکات که به نظر ساده می آیند می تواند میزان صدمات جسمی ما را کاهش دهد. استفاده از صندلی استاندارد و طبی یکی از قدم هایی است که می توانید برای کاهش درد کمر بردارید.

قسمت تکیه گاه یک صندلی استاندارد تا حد امکان ثابت و با زاویه 5 تا 10 درجه ای به سمت عقب طراحی شده تا به طور کامل از ستون فقرات و گودی کمر محافظت کند. دسته صندلی های طبی هم از استحکام کافی برخوردار است و فرد استفاده کننده هنگام خستگی براحتی به آن تکیه می کند. نشیمنگاه نیز از عمق مناسبی برخوردار است به گونه ای که هنگام نشستن، میان لبه جلویی نشیمنگاه و پشت زانو 5/2 تا 3 سانتیمتر فاصله وجود دارد.

ارتفاع صندلی نیز به گونه ای است که کف پای فرد به زمین برسد و زانوهایش بالاتر یا در موازات ناحیه لگن قرار گیرد. نکته دیگر این است که به یاد داشته باشید حتی اگر از راحت ترین و استانداردترین صندلی ها هم استفاده می کنید بازهم باید پس از 30 تا 40 دقیقه نشستن، چند دقیقه راه بروید و حرکات کششی انجام دهید تا از احساس درد در ناحیه گردن، کمر، زانو و سیاتیک در امان بمانید.

*متخصص طب فیزیکی و توانبخشی