آرشیو دوشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۸
جهان
۲۰
خاورمیانه

شرط اردن برای بازگشت کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی

در ادامه تنش های دیپلماتیک میان اردن و رژیم صهیونیستی، دولت امان در پیامی رسمی به تل آویو اعلام کرد تا زمانی که جزئیات قتل دو شهروند اردنی به وسیله یک نظامی صهیونیستی در امان روشن و این فرد محاکمه نشود، اجازه نخواهد داد کارکنان سفارت رژیم اشغالگر به امان بازگردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، پس از انتقادات شدید اللحن اردن از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به دلیل استقبال گرم از نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی که جان دو شهروند اردنی را گرفته بود، دولت امان در پیامی رسمی به رژیم اشغالگر اعلام کرد تا زمانی که تضمین هایی برای انجام تحقیقات جدی و کامل از قاتل اردنی ها و محاکمه وی به دستش نرسد، اجازه بازگشت کادر سفارت اسرائیل را نخواهد داد.

در همین حال، رسانه های اسرائیلی گزارش دادند این موضع اردن به این دلیل اتخاذ شده است تا بررسی کند رژیم صهیونیستی به تمامی تعهدات خود عمل کرده است یا خیر. در همین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت دولت امان از رژیم اشغالگر خواسته است بازگشت کارکنان سفارت این کشور به اردن را به تعویق بیندازد. این شرط در حالی از سوی امان مطرح می شود که پیشتر «فایر الطراونه» رئیس دفتر پادشاهی اردن اعلام کرده بود به دستور «عبدالله دوم» شاه اردن این مساله بر اساس قوانین بین المللی و اصول دیپلماتیک پیگیری می شود.

گفتنی است همزمان با اعتراضات شهروندان فلسطینی در قدس اشغالی به تجاوزهای رژیم صهیونیستی در آخرین روزهای ماه جولای، دو شهروند اردنی از جمله یک پسر 17 ساله به وسیله یک نظامی صهیونیستی در یکی از ساختمان های وابسته به سفارت رژیم اشغالگر در امان کشته شدند. بعد از این حادثه کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی از بیم اعتراضات اردنی ها، این کشور را ترک کردند. پس از استقبال نتانیاهو از قاتل شهروندان اردنی، مردم امان اقدام به تظاهرات کردند که در نتیجه آن سفارت رژیم صهیونیستی در اردن بسته شد.