آرشیو دو‌شنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۸
آلبوم قرن
۱۰
عکس و نوشتار

تولید انبوه مرگ

علی حسن پور (عکاس و مدرس دانشگاه)

و خداوند انسان را آفرید و جنگ آغاز شد. با آفرینش انسان، همواره در طول تاریخ نزاع و درگیری وجود داشته است. در این همه خون و خون ریزی و فجایع به بار آمده، افرادی که بیش از همه آسیب دیده اند مردم هستند، نه آن حکمرانان و حاکمان هر سرزمینی که افراد عادی جامعه را طعمه جنگ افروزی، جاه طلبی و خودکامگی خود قرار می دهند. در این موارد، قربانیان واقعی همان مردمانی هستند که در خانه هایشان نشسته اند و به جای رحمت الهی، از آسمان بمب برسرشان فرود می آید و فقدان عزیزانشان را به نظاره می نشینند.

عکس فوق، چه نمایش ستاد تبلیغات جنگ بریتانیا باشد و چه واقعیتی انکار ناپذیر، چیزی که در آن، بیش از هر چیزی برایم جلب توجه می کند، این است که چگونه مردم غیرنظامی که خود همیشه طعمه خانمان سوزی ها هستند، می توانند در ساخت مهمات سهیم باشند. زمانی که سیستم مدیریت جنگ بریتانیا در سال 1914 دچار شکست شد و مهمات کافی در چنته نداشت، با به کار گیری غیر نظامیان تلاش کرد تا کمبود نیروی خود را از مردم عادی تامین کند.

طبق ادعای غربی ها جنگ جهانی اول- جنگ بزرگ- جنگی بود برای پایان همه جنگ ها که طی آن میلیون ها نفر به کام مرگ کشیده شدند. این جنگ، زمینه ساز انقلاب روسیه و به وجود آمدن نظام سوسیالیستی از چین تا کوبا، زمینه ای برای رشد فاشیسم در ایتالیا و نیز آغاز شکل گیری نازیسم در آلمان که خود به تنهایی آتش جنگ دیگری را برافروخت، شد.جنگ، نزاع، درگیری، زیاده خواهی، خونریزی، جاه طلبی، ظلم، ستم، تزویر و... همه اینها میراث انسان است و تاریخ هر روز در این جهان تکرار می شود.