آرشیو دوشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۸
اقتصادی
۶

مجری «سد کارون 3»: مطالعات سدهای ساخته شده در زمان بیطرف مربوط به دهه40 بود

وفا تابش، مجری سد کارون3 با بیان اینکه متاسفانه فضایی که در رسانه ها در زمینه زیست محیطی ایجاد می شود، فضای تبلیغاتی و بدون توجه به واقعیت ها است، گفت: انتقادات مطرح شده علیه حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم واقعیت ندارد.

وی که دستیار بیطرف در اجرای سد کارون 3 بوده، در گفت و گو با «انرژی امروز» اظهار کرد: این مواردی که در رابطه با محیط زیست و سد سازی ها گفته می شود، اکثرا در مورد سدهای بزرگ است و مطالعات آن مربوط به دوران آقای بیطرف نیست، برخی موارد نیز مربوط به قبل از انقلاب و دهه 40 می شود، پس از انقلاب عملا به دلیل جنگ سدسازی پیش نرفت و در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و دوره وزارت آقای زنگنه بخشی از کارها شروع شد، پس از آن نیز در زمان دولت اصلاحات ادامه پیدا کرد.

تابش افزود: در بحث سدسازی متاسفانه فضایی در کشور وجود داشته به گونه ای که در رودخانه هایی که ظرفیت ساخت سد نداشتند، توسط نمایندگان و مقامات محلی با فشار زیاد طرح تعریف شده و در نهایت سدها، در زمان بازدهی و بهره دهی هم بازدهی لازم را نداشتند؛ این مساله عمدتا به رودخانه های ضعیف بازمی گردد و حساب آنها از مواردی که در تبلیغات علیه بیطرف صحبت می شود، کاملا جداست.

این کارشناس می گوید: واقعیت این است طرح هایی که بر رودخانه های مارون، کارون و کرخه تعریف شده، طرح هایی نیست که مربوط به یک دوره بخصوصی باشد؛ مطالعات بسیاری از این طرح ها از دهه 40و با توصیه هایی از بزرگ ترین مشاوران امریکای شمالی و اروپایی صورت گرفته است؛ در کارون3 نیز مشاور و شرکت کانادایی در مطالعات و اجرا مشارکت داشت و موارد زیست محیطی و تبعات ساخت سدها کاملا در مطالعات دیده شده و پیش بینی های لازم انجام شده است، طبیعی است که هر امر توسعه ای جنبه های مثبت و منفی دارد، مهم این است که مقایسه انجام شود و ببینند که جنبه های مثبت به جنبه های منفی غالب است یا خیر. وی در خصوص مشکلات سد گتوند علیا اظهار کرد: مشکل فنی سد گتوند در میانه کار توسط مجریان شناسایی شد و پس از آن هم توسط کارشناسان داخلی و خارجی، مشکل را مدیریت کردند. واقعیت این است که اکنون سد گتوند دیگر مشکلی ندارد.