آرشیو یک‌شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۱
ایران
۱۵
یادداشت

آلودگی مزمن و آزار دهنده اهواز

نگار نخلی ( جام جم خوزستان)

امروز نفس کشیدن در هوای پاک برای شهروندان اهوازی به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است و انگار که مرم این شهر به گرد و غبار، آسمان پر از دود، ماسک زدن، قطع شدن آب و برق، تعطیلی مدارس و ادارات و تنگی نفس عادت کرده اند؛ عادتی ناخوشایند که زندگی را به کامشان تلخ کرده است.

اما براستی چرا آلودگی هوا دست از سر اهواز برنمی دارد؟!

از مهم ترین عوامل آلودگی هوای کلانشهر اهواز افزایش فلرهای نفتی است که به طور ویژه در این شهر، بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد. شورای شهر و شهرداری اهواز باید بتوانند در دوره آتی شرکت های نفتی مستقر در خوزستان و اطراف اهواز را به پاسخگویی وادارند و آنها را در چارچوب برنامه حقوق شهروندی، ملزم به رعایت هرچه بیشتر اصول محیط زیستی و جلوگیری از آلودگی هوا کنند. در کنار این، یکی دیگر از عوامل آلودگی شهر اهواز پدیده ریزگردهاست. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که گردوخاک ها چه با منشا داخلی چه با منشا خارجی از بستر تالاب ها برمی خیزد و این پدیده به دلیل خشک کردن تالاب ها، تامین نشدن حقابه آنها، از بین بردن دشت های سیلابی رودخانه های خوزستان بویژه رودخانه های زهره و جراحی، از بین بردن کشاورزی و غلبه مدیریت سازه ای بر منابع آب کشور ایجاد شده است. همچنین ریزگردها علاوه بر ایجاد تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیار مخرب سلامت مردم جامعه را نیز به مخاطره می اندازند.

استان خوزستان به عنوان تامین کننده اصلی شکر کشور دارای مزارع وسیع نیشکر است که همین مساله سبب ایجاد آلودگی هوا در روزهایی از سال می شود. مزارع نیشکر در فصل برداشت که از مهرماه آغاز می شود و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد به آتش کشیده می شوند که خاکستر آن به وسیله باد در سطح شهر اهواز و روستاهای اطراف این مزارع منتشر شده و هوا را آلوده می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، صنایع فولادی مستقر در این شهر و سیستم حمل و نقل عمومی فرسوده و ناکارآمد نیز از دیگر عوامل گسترش آلاینده ها در هوای اهواز و تنگی نفس مردم است.