آرشیو چهارشنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۴۴
جامعه
۱۷

رمزگشایی از رای عدم اعتماد مجلس به حبیب الله بیطرف!

دکتر محمد درویش

حبیب الله بیطرف تا این لحظه یگانه فرد پیشنهادشده برای وزارت نیرو در 12 دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که نتوانسته از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد اخذ کند! چرا؟

از قضا وی مورد حمایت اصلاح طلبان بود و به نظر می رسید در این مجلس که اغلب نمایندگان به لیست امید نزدیک تر هستند، کمتر با چالش روبه رو شود، اما این گونه نشد و بیطرف به دلیل کارنامه پراشتباهش در دو دولت سیدمحمد خاتمی و نیز برنامه ای که برای وزارت نیرو در دولت دوازدهم ارائه داد، به شدت مورد انتقاد فعالان محیط زیست در سرتاسر کشور قرار گرفت.

درواقع از چشم اغلب کنشگران و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور، بیطرف نماد طیفی از وزارت نیروست که همچنان بر طبل غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب می کوبد و حتی کمتر از همتایش در دولت یازدهم – چیت چیان - از شجاعت و شفافیت لازم برای اعتراف به اشتباه برخوردار بوده که هیچ؛ با صراحت از عملکرد مجموعه تحت امرش در ساخت سدهایی چون گتوند دفاع کرد؛ رخدادی که به ویژه خشم نمایندگان مجلس در استان های زاگرس نشین تا خوزستان را برانگیخت.

نگارنده امیدوار است، رئیس دولت تدبیر و امید، از فرصت پیش آمده استفاده کرده و فردی را بر عالی ترین صندلی قدرت در حوزه آب بگمارد که به اجرای ساخت سدهای با ارتفاع 15 متر و طرح های انتقال آب بین حوضه ای پایان داده و درعوض در اندیشه تقویت روش های بازچرخانی آب تا 18 بار، استحصال انرژی های نو و کاهش پرت آب و انرژی در شبکه های انتقال دهنده باشد.

وزارت نیرو، مهم ترین دستگاه در مهار تراز منفی آبخوان ها و جلوگیری از نابودی کاریزهاست.

امیدوارم در انتخاب وزیر جدید نیرو، گوشه چشمی هم به بانوان واجد صلاحیت و متخصص در این حوزه داشته باشد.