آرشیو سه‌شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۴۹
روزنامه فردا
۲۰
پرسه

مرگ در یک صبح شهریوری

سعید برآبادی

صبح دوشنبه، جهانگیر کاشانی در محله قدیمی اش تشییع شد. نسل جدید کمتر او را می شناسند، اما نسل قدیم خاطراتی با این خواننده کوچه بازاری داشتند که شاید همین موضوع، آنها را به این مراسم کشانده بود. او یکی از اولین خواننده هایی بود که بعدها به سبک کوچه بازاری مشهور شد، اما کمتر افرادی می دانند که جهانگیر، کارش را با اجرای تئاتر و خواندن شعری از پروین اعتصامی آغاز کرد. بعدها با خواندن چند آهنگ که با استقبال مردم مواجه شد، توانست به یکی از خوانندگان پرفروش صفحه های موسیقی بدل شود.

در 17 سال کار جدی در این عرصه، جهانگیر بیش از 150 ترانه را اجرا کرد که بعضی از آنها با ترانه سرایی خودش همراه بود و بعضی ها هم مثل «تلفن» توانست خاطره ساز نسل ها باشد تا جایی که حتی چهار دهه بعد از آن روزها، سوری لند از همین ترانه برای کلیپ انیمیشنی خود بهره برد و دوباره نام جهانگیر را سر زبان ها انداخت. از دیگر نکاتی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما جمع مشایعت کنندگان این خواننده را بیشتروبیشتر می کرد، ارادت او به اهل بیت (ع) بود. او پس از انقلاب توانست به رادیو راه پیدا کند و بعد از 20 سال ممنوعیت، در برنامه «قند و نمک» که بعدها به «جمعه ایرانی» معروف شد، به عنوان صداپیشه و خواننده حضور پیدا کند.

در همین برنامه ها بود که او معروف ترین آهنگ هایش را در مدح ائمه اطهار خواند و موج تازه ای از مخاطبان را برای خود فراهم کرد. جهانگیر کاشانی از این زاویه نیز ارادت خود را به مردم نشان داد و به قول یکی از دوستان صمیمی اش، به آنها یادآوری کرد که هنرمند واقعی کسی است که در هر شرایطی، مردم و کشورش را به خود ترجیح بدهد. انبوه جمعیتی که دوشنبه صبح در خیابان اجاره دار جمع شده بودند تا پیکر او را به بهشت زهرا (س) مشایعت کنند، همگی از طرفداران او در سال های پیش و پس از انقلاب بودند. در میان آنها خانواده های قجاوند، کاشانی، تولیت، مولایی و... تنها همسایگان و بستگان جهانگیر کاشانی نبودند، بسیاری از این خانواده ها در محله اجاره دار به عنوان خانواده های شهید مورد احترام هم محلی های خود هستند. مراسم ختم کاشانی، عصر روز پنجشنبه در مسجد الجواد میدان هفت تیر خواهد بود و بعید نیست بسیاری از خوانندگان قدیمی که از دوستان او بودند، به این مراسم بیایند.