آرشیو دوشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۱
فرهنگ و هنر
۲۲

الهی قمشه ای در مراسم بزرگداشت استاد فرهنگ شریف: موسیقی، مظهر آگاهی از اسرار عالم است

مراسم بزرگداشت استاد فرهنگ شریف نوازنده برجسته تارشامگاه شنبه 18 شهریورماه با حضوراستادان پیشکسوت موسیقی وهنرمندان درفرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش «ایران»، ابتدای برنامه که اجرای آن برعهده علیرضا پورامید بود به دونوازی عود وضرب اختصاص داشت و درادامه کامبیزروشن روان به عنوان نخستین سخنران با بیان صحبت هایی درخصوص تغییروتحولات عرصه موسیقی طی زمان های گذشته اظهارکرد: یادمان نرفته سی واندی سال پیش برای حمل سازموسیقی باید از وزارت ارشاد مجوزدریافت می شد. ولی امروز کنسرت های موسیقی بسیاری اجرا می شود. اگر روزی هنرمندی صاحب امضا شود، اوهنرمندی است که می تواند با ساز و آهنگش معرفی شود بدون آنکه دیده شود همانند «استاد فرهنگ شریف».

این آهنگساز گفت: متاسفانه عادت کرده ایم به اینکه در سالروز درگذشت استادان بزرگ دورهم جمع شویم ومرتب بگوییم «زنده یاد». ای کاش می توانستیم درزمان حیات این هنرمندان ازآنها قدردانی کنیم.

وی افزود: استادانی که به این درجه می رسند، چگونه می توانند با محدودیت هایی که درآن زمان وجود داشته است بدرخشند؟ شاید بتوان عشق را تنها دلیل آن بیان کرد. در ادامه برنامه حسین الهی قمشه ای گفت: هیچ عبادتی فراترازفرهنگ وهنر و خدمت به خلق نیست. من نیز خودم را وقف می کنم تا موجبات دانایی واعتلای فرهنگ و هنر فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: موسیقی بزرگ ترین مظهر عقلانیت وریتم آگاهی ازاسرار پشت پرده عالم است واسرار یعنی این عالم بیهوده نیست وحساب وکتاب دارد.

الهی قمشه ای درادامه افزود: شکسپیر نمایشنامه نویس انگلیسی موسیقی را غذای عشق می داند و براین باوراست که هرکه از موسیقی خوشش نمی آید را می توان برای هرگونه خیانت، دزدی و جنایت انتخاب کرد.موسیقی معلم ماست واگراستاد شریف که همه اوصاف فرهنگ دردرون ایشان ستودنی است به این دلیل است که متبلور شده بود و موسیقی و قطعات فاخر وآراسته می نواخت.

حسین الهی قمشه ای، انوشیروان روحانی، جهانشاه برومند، داوود گنجه ای، میلاد کیایی، محسن کرامتی، عبدالحسین مختاباد، فاضل جمشیدی، محمدموسوی، افلیا پرتو، معصومه مهرعلی، فخری ملک پور، شهرام میرجلالی و حسین پرنیا دراین برنامه حضور داشتند.