آرشیو دوشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۵۹
اقتصاد
۴

آغاز بی رمق در بورس

شاخص کل 419 واحد ریخت

علی آهو ( کارشناس بازار سرمایه شرکت سبدگردان کاریزما)

روز گذشته، بورس در اولین روز کاری هفته معاملات خود را با افت 419،63واحدی شاخص کل به پایان رساند. در این روز که حجم و ارزش معاملات بسیار اندک بود تنها 584 میلیون انواع سهم و اوراق بهادار به ارزش دوهزار و 789میلیارد ریال دادوستد شد. روز یکشنبه، معاملات بورس در حالی پایان یافت که شاخص کل 419.63 واحد کاهش یافت و رقم 83هزار و 255.7واحدی را به ثبت رساند. بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل معاملات «فملی، فولاد و کگل» گذاشتند و «همراه» مانع از افت بیشتر شاخص کل شد. شاخص فرابوس نیز با افت 4.9واحدی مواجه شد و به عدد 943.5واحدی رسید. در این بازار «زاگرس» بیشترین رشد را به شاخص تزریق کرد اما معاملات «ذوب، میدکو و سرچشمه» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. در بورس تهران 403 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 431 میلیارد ریال معامله شد. در فرابورس نیز 180 میلیون انواع سهم و اوراق بهادار به ارزش یک هزارو 358 میلیارد ریال جابه جا شد که 784هزار ورقه آن به ارزش 756میلیارد ریال در بازار بدهی معامله شده بود. دیروز قیمت هر سهم «کبورس» 4.98 درصد افزایش یافت و توانست عنوان بیشترین افزایش قیمت در بازار را به خود اختصاص دهد. همچنین «فرآور» با 4.9 درصد کاهش بیشترین افت قیمت بازار را داشت. «کهرام» نیز بیشترین صف خرید را رقم زد. از سوی دیگر در پی عرضه سنگین «پیاذر» بیشترین صف فروش بازار تشکیل شد.

در معاملات دیروز که اکثر نمادها با کاهش قیمت مواجه بودند گروه قند و شکر توانست رشد چشمگیری را پشت سر بگذارد و تمام نمادهای باز و فعال در معاملات رشد مطلوبی را تجربه کردند. محصولات غذایی و دارویی نیز رشد اندکی داشتند. شیمیایی ها نیز وضعیت بهتری نسبت به سایر گروه ها داشتند و توانستند رشد اندکی را در برخی از نمادها از جمله «شفارس» با رشد 3،05 درصد تجربه کنند. خودرویی ها نیز نیمه متعادل بودند و تعداد محدودی از نمادها طعم رشد قیمت را چشیدند. علاوه بر این، فلزات اساسی و معدنی ها نیز قرمزپوش شدند و تجربه تلخ کاهش قیمت را چشیدند.

در پایان معاملات روز گذشته «خساپا» با معامله 53میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و «فملی» با معامله 29میلیون سهم به ارزش بیش از 64میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.