آرشیو دوشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۱
جهان
۲۰

پیشنهاد مرکل برای حل بحران کره به سبک «برجام»

در شرایطی که رهبر کره شمالی در جشن ششمین آزمایش هسته ای خود در جمع دانشمندان هسته ای آزمایش اخیر این کشور را یک پیروزی بزرگ دانسته، صدراعظم کهنه کار آلمان مدل مذاکرات هسته ای ایران «برجام» را به عنوان یک راهکار دیپلماتیک مناسب برای حل بحران شبه جزیره کره توصیه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کره شمالی، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با حضور در جشن بزرگ حزب کارگران، ششمین آزمایش این کشور را یک پیروزی بزرگ نامید که با گذشت از خون خود به دست آمده است و از مقامات خواست راه هسته ای شدن این کشور را ادامه دهند. این مراسم روز شنبه به مناسبت شصت و نهمین سالگرد استقلال کره شمالی برگزار شد.

در همین حال «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان مذاکرات هسته ای ایران «برجام» را الگویی مناسب برای حل بحران شبه جزیره کره معرفی و اعلام آمادگی کرد تا در ابتکار عمل دیپلماتیک پایان دادن به برنامه موشکی و اتمی کره شمالی مشارکت کند. وی افزود: مذاکرات با تهران مربوط به یک دوره دیپلماسی طولانی می شود که در نهایت پایان خوبی را رقم زد. بر این اساس می توان چنین الگویی را با کمک های قابل توجه اروپاییان از جمله آلمان درباره کره شمالی به کار گرفت.