آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۱
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

روسیه

خبرگزاری «تاس»: مشاور همکاری های نظامی رئیس جمهوری روسیه گفته مسکو قرارداد فروش 50 فروند جنگنده را با قاهره امضا کرده و صادرات این جنگنده هم اکنون آغاز شده است. وی علاوه بر این از امضای قراردادی با قزاقستان برای فروش جنگنده های سوخو-30 به این کشور خبر داده و اعلام کرده که قرار است بر اساس این قرارداد، مسکو 12 فروند از این جنگنده را در اختیار قزاقستان قرار دهد.

اسپانیا

دویچه وله: استقلال طلبان کاتالونیا به مناسبت روز ملی ایالت کاتالونیا با شعار «رای خواهیم داد» تظاهرات گسترده ای را برگزار کردند و خواهان برگزاری همه پرسی جدایی از اسپانیا برای روز یکم اکتبر (9 مهر ماه) شدند. تظاهرات دوشنبه، ششمین راهپیمایی متوالی استقلال طلبان است که در بارسلون برگزار می شود.

ترکیه

رویترز: دادگاه در ترکیه به ادامه حبس 5 تن از کارکنان و خبرنگاران روزنامه جمهوریت تا زمان کامل شدن تحقیقات حکم داده است. دادستان ترکیه در مجموع به دنبال 43 سال حبس برای کارکنان محبوس این روزنامه است. گروه های حقوق بشری و متحدان غربی ترکیه نسبت به نقض حقوق بشر تحت ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان اعتراض دارند. پس از وقوع کودتای 2016، 50 هزار نفر زندانی شده اند و نزدیک به 150 رسانه تعطیل شده و 160 روزنامه نگار بازداشت شده اند.

عربستان

شبکه تلویزیونی الحدث: دستگاه امنیتی سعودی از خنثی کردن طرح داعش برای حمله به وزارت دفاع در ریاض خبر داده است. این دستگاه در بیانیه ای تصریح کرده: «دو مهاجم انتحاری قبل از آنکه موفق شوند به دو مقر وابسته به وزارت دفاع سعودی حمله کنند بازداشت شدند. دو کمربند انتحاری، بمب های دست ساز و تعدادی سلاح گرم و سرد به همراه این دو نفر کشف و ضبط شد.»

آفریقا

روسیا الیوم: به دنبال اعمال فشارهای کشورهای عربی و فلسطین، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده نشست سران اسرائیل و آفریقا لغو و به زمانی نامشخص موکول شده است. قرار بود نشست توسعه و امنیت سران آفریقا- اسرائیل در اکتبر آتی(مهرماه) در توگو با مشارکت تعدادی از مقامات آفریقایی برگزار شود.

لهستان

ایسنا: پارلمان لهستان می گوید آلمان باید بابت خسارت هایی که در طول جنگ جهانی دوم به بار آورده به لهستان غرامت بپردازد. اکنون در ورشو، سخن از 840 میلیارد یورو درمیان است. بخش زیادی از جمعیت 35 میلیونی لهستان در سال 1939 پس از لشکرکشی ارتش آلمان نازی کشته شدند.