|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 96/6/22: او از گور بازخواهد گشت
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 2967
چهارشنبه بيست و نهم شهريور ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2961 22/6/96 > صفحه 11 (موسيقي) > متن
 
      


او از گور بازخواهد گشت
سالروز درگذشت توپاك شكور

نويسنده: علي مسعودي نيا

٢٠ سال پيش در چنين روزي «توپاک آمور شکور»، خواننده مشهور و اسطوره اي سبک رپ، شش روز پس از اينکه حين رانندگي در لاس وگاس هدف گلوله قرار گرفت، از دنيا رفت. او سوار بر خودروي بي ام دبليوي شخصي اش بود که اين سانحه برايش رخ داد. ١٣ گلوله به سمت خودروي او شليک شد. شواهد حاکي از آن بود که اين عمليات تروريستي در ادامه زنجيره اي از درگيري هاي مسلحانه ميان گانگسترهاي ساحل شرقي و غربي (East & West Coast)
     رخ داده است. توپاک خودش اتهامات زيادي در پرونده داشت. حتي در يک پرونده آزار و اذيت نيز متهم شناخته شده و حتي دوران ١١ماهه حبس خود را در زندان گذرانده بود. توپاک شکور در هنگام حادثه داشت از تماشاي مسابقه بوکس ميان مايک تايسون و بروس شلدون برمي گشت. ساعاتي پيش از اين حادثه توپاک در يک دعواي دسته جمعي شرکت کرده بود. بعدها معلوم شد طرف آنها در دعوا اعضاي گروه گانگستري نوتوريوس بي اي جي بودند و کتک مفصلي هم نوش جان کرده بودند. اين شد که نوتوريوس به گانگستري به نام کريپس پول داد تا برود توپاک را سوراخ سوراخ کند. براي کساني که اتمسفر حاکم بر زندگي ستارگان رپ آن روزگار را نمي شناسند شايد عجيب باشد، اما توپاک زندگي خود را بر سر کل کل و رجزخواني با خوانندگان و کمپاني هاي رقيب خود از دست داد.
     توپاک در ابتداي دهه ٩٠ راه ستاره شدن را آغاز کرد. آلبوم «اينک توپاک الزمان ٢» او که عنوانش برداشتي عاميانه بود از نام فيلم فرانسيس فورد کاپولا (اينک آخرالزمان) به خاطر طرح مباحث عميق اجتماعي از قبيل فقر و تبعيض نژادي و مسائل جوانان محلات حاشيه اي و فقيرنشين با استقبال بسياري مواجه شد. او به سياست هاي پليس آمريکا عليه سياهان به شدت معترض بود و اين اعتراضش را نه فقط در متن ترانه ها که در عمل نيز نشان مي داد. يک بار هم با دو پليس درگير شد و کتک مفصلي خورد و چون در دادگاه ثابت شد پليس ها الکل مصرف کرده بودند غرامت هنگفتي هم از آنها گرفت. دعواهاي خوانندگان رپ در حقيقت دعواي لفظي ميان ايدئولوژي هاي آنان بود. اما جدال ها فقط در حد لفظي باقي نماند و کار رفته رفته بالا گرفت و گروه هاي رپ و هوادارانشان به جان هم افتادند. فارغ از اينها اما توپاک خواننده و بازيگر بسيار موفق و مطرحي بود. او در پرداخت ترانه هاي رپ بسيار هوشمند و قوي بود و طبع بسيار خلاق و رواني داشت. همچنين در ريتم و آکوردهاي انتخابي خود بسيار عالي عمل مي کرد و پرفورمنس خوبي هم روي صحنه داشت.
     بسياري از خوانندگان رپ اين روزگار، مثل امينم، از او به عنوان يک استاد و ستاره بلامنازع ياد مي کنند. بسياري از منتقدان موسيقي آثار او را از جوانب مختلف مورد بررسي قرار داده اند و حتي رساله هاي دانشگاهي و موزيکولوژي درباره اش نوشته اند. تاکنون شش فيلم مستند درباره اش ساخته شده است. به همين دليل او را بايد بخشي لاينفک از فرهنگ عامه آمريکا دانست؛ مردي برآمده از نسلي که عصيان برايش ديگر حرف و شعار نبود و زيستش با مضامين ترانه هايش کاملا هم خواني داشت. او اين رکورد احتمالا دست نيافتني را در اختيار دارد که تنها خواننده اي به شمار مي رود که وقتي در زندان به سر مي برده آلبومش شماره يک ايالات متحده بوده است. ديوانه بازي ها و خراب کاري ها و بزهکاري هايش از او تصوير يگانه اي ساخت که در اذهان نسلي که هوادارش بودند، باقي ماند. توپاک هميشه دليلي براي عصيان داشت و هميشه هم اين عصيان را به شکلي بسيار راديکال و دردسرساز بروز مي داد. بسيار بودند پدر و مادرهايي که از او و مضمون ترانه هايش شکايت مي کردند و او را باني بي اخلاقي مي دانستند. اما نکته عجيبش اين است که هنوز هم خيلي ها منتظر نشسته اند تا او بازگردد و کار جديد روانه بازار کند.
     نکته جالب درباره توپاک اين است که پس از مرگش چندبرابر دوره حياتش آهنگ منتشر شد. آن قدري هم هوادار داشت که همچنان هرچه که از ميراث صوتي او بيرون بيايد خريداري کنند. هواداران توپاک برايش افسانه هاي بسياري ساختند. مثلا ايده بسيار رايجي ميان آنها هست مبني بر اينکه توپاک هنوز زنده است و در ايتاليا اقامت دارد. دليلش؟ آقاي توپاک عاشق ماکياولي، فيلسوف و نظريه پرداز شهير سياسي ايتاليايي، بوده که وقتي ١٨ سال داشت شايع شد که از دنيا رفته. اما چند سال بعد پديدار شد و از تمام دشمنانش انتقام گرفت و توپاک هم به همين شيوه عمل کرده و به زودي بازخواهد گشت. مادر توپاک هم نپذيرفت جنازه اي که نشانش داده اند متعلق به پسر اوست. ضمن اينکه از جا به جايي حروف عنوان آخرين آلبومش به اين جمله مي رسيم که: «فکر کردي روز هفتم مي ميرم، اما من هنوز زنده ام». همچنين هوادارانش به شکلي خرافي تکرار عدد ٧ در ترانه هاي او را معنادار مي دانند و خلاصه در سال ٢٠٠٣ اين فرضيه با ساخت مستندي که در آن توپاک خودش داستان زندگي اش را روايت مي کرد قوت گرفت. بعدها فيلمي از جسدش منتشر شد که نشان مي داد برخي از خالکوبي هاي مشهور او روي بدن جسد مذکور ديده نمي شود. راستش را بخواهيد آدم به شک مي افتد، چون از اين جماعت هر کاري برمي آيد. اگر مثل من علاقه چنداني به موسيقي رپ نداريد، دست کم مي توانيد بازي بسيار درخشان توپاک را در فيلم «بدبياري» ساخته وندي کرتيس-هال در کنار تيم راث ببينيد و لذت ببريد.
    او از گور بازخواهد گشت / سالروز درگذشت توپاک شکور
    


 روزنامه شرق ، شماره 2961 به تاريخ 22/6/96، صفحه 11 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 5 بار
    



آثار ديگري از "علي مسعودي نيا"

  كامي كازي ناخواسته / سالروز درگذشت كيو ساكاموتو
علي مسعودي نيا، شرق 15/6/96
مشاهده متن    
  ما رقص بلد نيستيم / درباره گروه جنسيس و كارنامه درخشانشان
علي مسعودي نيا، شرق 1/6/96
مشاهده متن    
  حرفي نداريم ما براي گفتن / درباره ترانه «برنده تمامش را برمي دارد» از گروه آبا
علي مسعودي نيا، شرق 21/5/96
مشاهده متن    
  زرد اما سرخ / سالروز صدرنشيني ترانه «بانوي سرخ پوش»
علي مسعودي نيا، شرق 11/5/96
مشاهده متن    
  هلاك به دست طلوع خورشيد / از زندگي و مرگ چستر بنينگتون
علي مسعودي نيا، شرق 4/5/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم و فناوري هاي پدافند نوين
متن مطالب شماره 4 (پياپي 30)، زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است