|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 96/6/22: «تهران»؛ صدا، دوربين، حركت
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 2967
چهارشنبه بيست و نهم شهريور ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2961 22/6/96 > صفحه 14 (هنر) > متن
 
      


«تهران»؛ صدا، دوربين، حركت
نصب پوسترهاي سينمايي روي بيلبوردهاي پايتخت

نويسنده: بهناز شيرباني

٢١ شهريور، يکي از روزهاي مهم اهالي سينماست؛ روزي ملي که به نام «سينما» در تقويم رسمي کشور ثبت شده و هر سال جشني به مناسبت اين روز خاص برگزار مي شود و اهالي خانه سينما دور هم جمع مي شوند و جايزه اي که اعتبارش براي سينماگران خاص و ويژه است، به برگزيدگانش اهدا مي شود، اما امسال فضاي شهر تهران نيز به مناسبت اين روز خاص حال وهواي ديگري پيدا کرده و هم زمان با روز ملي سينما، پايتخت رنگ وبوي سينمايي گرفته است. آنهايي که در دو سال گذشته در تهران بوده اند، احتمالا با طرح «نگارخانه اي به وسعت شهر» آشنا هستند؛ رويدادي که در دو نوبت، به ترتيب از دهم تا بيستم ارديبهشت ٩٤ و يکم تا دهم خرداد ٩٥ برگزار شد و آثار هنري شاخص ايراني و خارجي که عموما در موزه ها نگهداري مي شوند و جزء بهترين آثار هنري هستند در فضاي تبليغات شهري روي بيلبوردها رفت. حالا سازمان زيباسازي شهر تهران به عنوان برگزارکننده اين طرح هم زمان با روز ملي سينما تصاوير فيلم هاي معروف سينماي ايران را روي بيلبوردهاي شهري تهران برده است. نمايش پوستر فيلم هاي تاريخ سينماي ايران از سوي سازمان زيباسازي شهر تهران و با همکاري سازمان سينمايي وزارت ارشاد صورت گرفته است.
     انتخاب فيلم ها از مجموع فيلم هايي که در ٣٥ دوره جشنواره فيلم فجر شرکت کرده و به عنوان بهترين فيلم شناخته شده يا ديپلم افتخار دريافت کرده اند صورت گرفته است. دايره سرخ، يک تکه نان، روز واقعه، دو فيلم با يک بليط، آپارتمان شماره ١٣، روزهاي زندگي، پدربزرگ، به رنگ ارغوان، پدر، به همين سادگي، بوي کافور عطر ياس، درخت جان، خط پايان، ديار عاشقان، خيلي دور خيلي نزديک، کاني مانگا، فرش باد، حمله به اچ ٣ و پرنده کوچک خوشبختي تعدادي از فيلم هايي هستند که پوستر آنها روي بيلبوردهاي شهري قرار گرفته است.
    
     از نگارخانه اي به وسعت يک شهر تا پوسترهاي سينمايي
     طرح «نگارخانه اي به وسعت يك شهر» در هر دو مرحله خود حال وهوايي ديگر به كالبد كلان شهر بي روح تهران بخشيد؛ طرحي كه با وجود موافقان و مخالفان زياد، اهميتش در تبديل تهران به يک گالري بزرگ هنري بود. موافقان به اين اشاره کردند که شهرداري با گذشتن از خير سود اين همه بيلبورد در گذرگاه هاي مختلف، قدمي براي ارتقاي فرهنگ مردم و انتقال حس زيبايي شناسي از طريق ارائه آثار هنرمندان طراز اول ايران و جهان برداشته است. رسانه هاي خارجي از جمله خبرگزاري فرانسه از نمايش نقاشي هاي مشهور جهان در خيابان هاي تهران به نيکي ياد کردند و نوشتند: «شهر به نمايشگاه هنري روباز تبديل شده است».
     نقدها به آن طرح بيشتر از اين زاويه بود که مجموعه به نمايش گذاشته شده هيچ گونه رويکرد علمي و پژوهشي ويژه اي ندارد. همچنين گفته شد آثار هنرمندان خارجي؛ مثل موندريان، ماتيس، پل کله و ويکتور وازارلي بدون هيچ گونه نظم و سياقي در مکان هاي مختلف قرار گرفته اند؛ مثلا اثري از پيت موندريان در ميدان حر و اثري ديگر در جنوبي ترين منطقه شهر نصب شده و براي آنها مکان يابي مناسبي تعريف نشده است يا اينکه بيشتر عناوين تابلوها به دليل ريزبودن قابل خواندن نيستند. يکي از پيشنهادها براي آن طرح اين بود که با مشارکت بخش هاي مختلف فرهنگي، مخصوصا گالري هاي خصوصي، اين موضوع اولا در تهران به صورت منظم و هرساله جريان داشته باشد و دوما در ساير شهرها نيز اجرا شود و تداوم داشته باشد، اما نصب پوسترهاي سينمايي روي بيلبوردهاي پايتخت از اين نظر که شهرداري براي سومين بار به سراغ بيلبوردهاي شهري رفته و از خير سود اين همه بيلبورد گذشته قابل احترام و ستودني است.
     آنتونيا شرکا، منتقد سينما، نصب اين پوسترها را اتفاق خوبي مي داند و به «شرق» مي گويد: «در دوره اي شهر تهران به نمايشگاه نقاشي تبديل شده بود و حالا جاي خوشحالي است که به مناسبت روز ملي سينما چنين حرکتي اتفاق افتاد». شرکا معتقد است نمي توان انتظار داشت در تمام طول سال به موضوع سينما در فضاي شهري تهران پرداخته شود، اما قطعا اتفاقات خلاقانه اي نظير نصب پوسترهاي خاطره انگيز سينماي ايران در روزهايي که مناسبت هاي خاصي در سينماي ايران است اتفاق خوشايندي است.
     پرويز جاهد، ديگر منتقد سينماست که نصب پوسترها و بيلبوردهايي از فيلم هاي سينمايي را حرکت خوب سازمان زيباسازي شهر تهران به مناسبت روز ملي سينما مي داند. جاهد در يادداشتي که ايلنا منتشر کرده، مي نويسد: «اين پوسترها براي بسياري از کساني که اين فيلم ها را ديده اند جنبه اي نوستالژيک دارد و يادآور يک خاطره سينمايي و درعين حال نشانه يک فقدان است. پوستر فيلم «خانه دوست کجاست»، حضور درخشان و پرتکاپوي عباس کيارستمي و نيز هم زمان غياب تاثربرانگيز او را به يادمان مي آورد يا پوستر «کاغذ بي خط» ناصر تقوايي، اهميت فيلم ساز ارزشمندي را به ما يادآور مي شود که سال هاست به دلايلي فيلم نساخته يا امکان فيلم سازي به او داده نشده است. جاهد در ادامه درباره انتخاب اين پوسترها اضافه مي کند: «من نمي دانم که اين پوسترها با چه معيارها و براساس چه ضوابطي انتخاب شده اند و آيا در گزينش آنها مميزي و سليقه سياسي خاصي اعمال شده يا خير که اميدوارم اين گونه نباشد، چراکه روز ملي سينما، روز همه اهالي و دست اندرکاران سينماي ايران و روز تک تک کساني است که براي بالندگي، توسعه و ارتقاي فني و هنري سينماي ايران تلاش کرده و زحمت کشيده اند و اين تلاش ها و کوشش ها نبايد ناديده گرفته شود يا قرباني دسته بندي هاي سياسي يا باندبازي هاي حرفه اي مرسوم در سينماي ايران شود. روز ملي سينما، روز تمام سينماي ايران است، نه تکه اي از آن که موردپسند ماست يا با سليقه هاي هنري و سياسي ما جور است».
    
    گفت وگو با عيسي عليزاده، مديرعامل سازمان زيبا سازي شهر تهران
     معيار، فيلم هاي منتخب هيئت داوران بود

    سازمان زيبا سازي شهر تهران امسال در اقدامي، پوستر هاي خاطره انگيز سينماي ايران را در جاي جاي شهر تهران نصب کرده و با اين کار، روز ملي سينما را گرامي داشته و اين اقدام از طرف اهالي سينما بسيار تحسين برانگيز توصيف شده است. سازمان زيبا سازي شهر تهران مدت هاست که با شعار نگارخانه اي به وسعت شهر، بسياري از آثار هنري و نقاشي هاي مطرح را در مقابل ديدگان مردم در شهر به نمايش گذاشته است. به همين بهانه با عيسي عليزاده، مديرعامل سازمان زيبا سازي شهر تهران، گفت وگويي داشتيم که در ادامه مي خوانيد.
    
     نصب پوسترهاي تاريخ سينماي ايران به بهانه روز ملي سينما از اقداماتي است که نظرات مثبتي را به همراه داشته. درباره انتخاب پوسترها صحبت کنيم. معيار انتخاب آنها چه بود؟
     سازمان زيبا سازي شهر تهران دو، سه سالي است که در حوزه هنر و سينما دست به اقداماتي زده و امسال هم هم زمان با روز ملي سينما، با مشارکت معاونت سينمايي وزارت ارشاد طرحي را پيش بيني کرديم و به مرحله اجرا رسانديم. براين اساس پوستر فيلم هايي را که در چندين دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر فيلم هاي برگزيده هيئت داوران جشنواره بودند انتخاب کرديم و اين محدوديت را براي انتخاب هايمان قائل بوديم، چراکه از دوره اي فيلم برگزيده از نگاه تماشاگران هم به جشنواره اضافه شد، اما معيار ما فيلم منتخب هيئت داوران بود و بر اين اساس پوسترها انتخاب شدند.
    
     پوستر اصلي فيلم ها انتخاب شده است؟
     طبق صحبت هايي که با معاونت سينمايي وزارت ارشاد داشتيم، هرآنچه در اختيار سازمان سينمايي و به عنوان پوستر فيلم موجود بود، در اختيار ما گذاشته شد؛ پوسترهايي که از سال ٦٢، ٦٣ موجود بودند. اگر قرار بود غير از اين معيار، اتفاق ديگري را براي نصب پوسترها در نظر بگيريم، کار سخت تر پيش مي رفت و ممکن بود انتخاب ها هم سخت تر شود.
    
     برخي از اهالي سينما معتقدند در کنار اين پوسترها شايد بهتر بود به فيلم هاي مهم تاريخ سينماي ايران از کارگردان هاي مهم کشورمان؛ هم اشاره مي شد. در انتخاب ها اين موضوع را مدنظر داشتيد؟
     واقعيت اين است که سازمان زيبا سازي شهر تهران متولي اين موضوع نيست و بايد در انتخاب ها به يک معياري مي رسيديم و برهمين اساس به سراغ سازمان مربوطه مي رفتيم. هدف ما اين بود که در روز ملي سينما فضايي را در شهر به اين روز خاص اختصاص بدهيم و خوشبختانه از اين طرح نيز استقبال شد و اين نخستين اقدام ما در روز ملي سيما براي گراميداشت اين روز خاص بود.
    
     آيا طرح هاي ديگري براي پاسداشت سينما در طول سال برنامه ريزي شده است؟
     ما درباره جشنواره فيلم فجر نيز در سال هاي گذشته نصب پوستر جشنواره در فضاي شهري را داشتيم و اگر از طرف سازمان يا ارگان خاصي پيشنهاد خوبي در حوزه سينما داشته باشيم قطعا استقبال مي کنيم.
    «تهران»؛ صدا، دوربين، حرکت / نصب پوسترهاي سينمايي روي بيلبوردهاي پايتخت
    


 روزنامه شرق ، شماره 2961 به تاريخ 22/6/96، صفحه 14 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10 بار
    



آثار ديگري از "بهناز شيرباني"

  شانس كم سينماي ايران در اسكار ٢٠١٨ / واكنش منتقدان به اعلام نام ١٠ فيلم ايراني كانديداي معرفي به اسكار
بهناز شيرباني، رضا آشفته، شرق 27/6/96
مشاهده متن    
  تاريخ بدون سياست خيلي معنا ندارد / گفت و گو با محمدحسين مهدويان
بهناز شيرباني، شرق 27/6/96
مشاهده متن    
  تقدير از مسافران «ونيز»
بهناز شيرباني، شرق 22/6/96
مشاهده متن    
  «آناهيتا، الهه باران» دزديده شد / بهرام دبيري پيگير نقاشي به سرقت رفته اش
بهناز شيرباني، شرق 20/6/96
مشاهده متن    
  نبايد سليقه را وارد مديريت جشنواره ها كرد / گفت و گو با فريدون جيراني
بهناز شيرباني، شرق 14/6/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مكانيك هوافضا
متن مطالب شماره 4 (پياپي 50)، زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است