|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 96/6/22: سر حرفم هستم
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3031
دوشنبه بيستم آذر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2961 22/6/96 > صفحه 14 (هنر) > متن
 
      


سر حرفم هستم
روايت «نويد نيك كار» از ترانه «نقش بهشت»

نويسنده: سارا شعاعي

در خانواده اي که با هنر بيگانه نبوده به دنيا آمده. پدربزرگ پدري از نوازندگان تار و از شاگردان استاد فقيد جلال ذوالفنون بوده است. پدربزرگ مادري او هم ضمن برخورداري از صداي خوش و دانش آواز، از خوانندگان محلي شهرستان ني ريز بوده که چندي پيش آثار جمع آوري شده اش به صورت لوح فشرده منتشر شد و در دسترس همگان قرار گرفت. «نويد نيک کار» متولد شيراز است و فراگيري موسيقي را از ١١سالگي با سازهاي تار و دف آغاز کرده است. به مناسبت رونمايي از ترانه «نقش بهشت» او در شيراز که با استقبال مواجه شده، گفت وگويي با او کرديم که مي خوانيد.
    
     از دوران کودکي و نحوه علاقه مندي تان به هنر براي ما بگوييد. با اينکه در ١١سالگي سازهاي تار و دف را شروع کرديد، چطور شد که به آواز رو آورديد؟
     شايد بتوانم اين طور بگويم که هنر در خانواده ما موروثي است. هم در خاندان پدري و هم مادري هنر نوازندگي و خوانندگي رواج داشته و من به نوعي با اين عرصه از همان آغاز بيگانه نبوده ام و داشتن موهبت و نعمت صداي خوش از همان کودکي بارز شد. اما شروع يادگيري حرفه اي و علمي موسيقي براي من با يادگيري ساز تار از ١١سالگي رقم خورد. در آن زمان چيزي به اسم موسيقي کودک و اين موارد اصلا وجود نداشت و هنرجو يکسره به سراغ ساز مورد علاقه خود مي رفت و خب قطعا اين روش مشکلات خاص خود را هم داشت ولي آنچه هرگز از من دور نشد و علاقه جدي تر و واقعي تر من بود، همان آواز بود و خواندن برايم حال ديگري داشت.
    
     چرا با اينکه علاقه مند به هنر و آواز بوديد، در دانشگاه رشته مترجمي زبان را انتخاب کرده و ادامه داديد؟
     درحال حاضر شرايط خيلي فرق کرده؛ وقتي ١٨ساله بودم و بايد براي انتخاب رشته دانشگاهي و کنکور آماده مي شدم، اصلا رشته موسيقي مانند امروز در دانشگاه ها رواج نداشت و اگر هم بود، ورود به آن خيلي دشوار بود. دقيقا به همان علتي که من هميشه آواز را بيشتر از نوازندگي دنبال کردم، تمايلم به رشته هاي نوازندگي کمتر بود و آن زمان رشته آواز نداشتيم. درحالي که امروزه شاهد ايجاد چنين رشته اي در دانشگاه هاي فرهنگ و هنر هستيم و جاي خوشحالي است که جوانان و علاقه مندان به اين حرفه مي توانند در اين رشته تحصيل کنند. اما خود من فرصت حضور در اين رشته را با توجه به شرايط کاري امروز شايد ديگر نداشته باشم.
    
     آواز را نزد چه اساتيدي آموختيد؟
     داستان ورود من به عرصه جدي آواز هم خيلي مفصل است و هم گفتن آن شنيدني. اما بعيد مي دانم در اين فرصت کوتاه بتوانم همه اش را بيان کنم. نزد اساتيد مختلفي در رشته هاي آواز ايراني، آواز پاپ و پرورش صدا دوره ديده ام و عمدتا در شيراز. اما اجازه مي خواهم در اين فرصت از شاخص ترين ها ياد کنم که واقعا نزد ايشان آموختم. از جمله استاد آرش آبسالان در پرورش صدا، حامد همايون که آن روزها با نام محمودزاده فعاليت مي کرد در آواز پاپ و همچنين در قالب مسترکلاس در محضر اساتيد عزيز ماريو تقدسي، هومن خلعتبري در پرورش صدا و صديق تعريف در آواز ايراني بوده ام و بسياري از عزيزان ديگر که پيشنهاد مي کنم علاقه مندان رزومه من را در سايتم مطالعه کنند و اسامي تک تک اساتيدم را بخوانند.
    
     گويندگي، خبرنگاري، طراحي، مديريت تبليغات و... را در رزومه کاري خود داريد. آيا اينها را مکمل هنر مي دانستيد يا بر حسب اتفاق اين رشته ها را دنبال مي کرديد؟
     بله دقيقا، هرچيزي که به صدا ربط داشته باشد، من را به سمت خود جذب مي کند. گويندگي هم جزء همين موارد بود. خبرنگاري و طراحي و همچنين مديريت تبليغات و روابط عمومي شايد جزئي از اخلاق و کشش هاي روحي ام بوده اند و تمام اين موارد را قطعا مکمل هنر مي دانستم. چون معتقدم هنرمند بدون شناخت مخاطب، بدون تجهيزات لازم براي معرفي خود به عموم جامعه کامل نمي شود!
    
     شما خودتان هم دوره هاي آموزشي برگزار مي کنيد. از اين کلاس ها و دوره ها براي ما بگوييد... .
     پس از گذراندن سال هاي آموزشي با اجازه استادانم اقدام به برگزاري کلاس هاي پرورش صدا و همچنين تصنيف خواني کردم و رفته رفته با توجه به اينکه هم تجربه بهتري در انتقال مفاهيم به دست آوردم و هم اينکه هميشه به دنبال چيزهاي جديد براي يادگيري هستم، موفق شدم خودم را هم ارتقا دهم و کلاس هايم با استقبال مخاطبان مواجه شد و دوره هاي مختلفي از جمله فن بيان و پرورش صدا برگزار کردم که اتفاقا چند نفر از هنرجويان پرتلاشم امروز به صورت جدي گوينده و خواننده هستند و در سطح شيراز به صورت رسمي فعاليت مي کنند.
    
     فکر مي کنيد مدرس آواز بايد چه ويژگي هايي داشته باشد. چون امروزه متاسفانه کلاس هاي آواز و مدرسان آواز به حدي زياد شده اند که حتي برخي از آنها صلاحيت تدريس ندارند و باعث دلزده شدن هنرجوها از آواز مي شوند... .
     اينکه چه کسي صلاحيت دارد يا نه، دو بخش است. بخش اول که به نظرم بايد توسط واحد موسيقي اداره ارشاد تاييد شود که چنين تاييد صلاحيتي را در واقع نداريم يا اگر داريم تاکنون آن قدر جدي گرفته نشده است که الزام آور باشد و بخش دوم شناخت مخاطب است که معمولا مربي هاي خوب به دليل خروجي هايي که داشته اند، شناخته شده هم هستند. مربي خوب به اعتقاد من کسي است که توانايي انتقال دانش و دورشدن از روش هاي ديربازده و فرسايشي را داشته باشد. آواز و پرورش صدا ديگر يک مسئله عادي نيست. براي آن توليد علم شده و بايد علمي و دقيق منتقل شود و ديگر روش سينه به سينه محبوب نيست؛ همچنين دانش مربي و تلاش هايي که براي يادگيري خودش کرده و نحوه تدريس او چيزي است که مهم است و هنرجو بايد برود، ببيند و بسنجد؛ شايد بهترين راه درحال حاضر، ديدن خروجي هاي يک مربي و کارنامه او باشد.
    
     شما تا به حال اجراهايي در کشورهايي مانند ايتاليا، اتريش، ارمنستان و آلمان داشته ايد. چطور به اين اجراها و فستيوال ها دعوت مي شويد؟
     اولين بار با مربي آواز خودم و با همراهي ايشان به عنوان همخوان به جشنواره موسيقي ايتاليا رفتيم و از آن پس با حمايت و دعوت برنامه گذاران خارجي موفق شدم در جشنواره هاي ديگر که نام برديد شرکت کنم. در ضمن در جشنواره فرهنگ و هنر ايروان هم اول شديم!
    
     از سال ٩٤ شروع به انتشار تک آهنگ کرده ايد. به تازگي هم تک آهنگ جديدتان به نام نقش بهشت رونمايي شد. در مورد اين رونمايي و آهنگ براي ما بگوييد. چطور شد اين تک آهنگ به مرحله رونمايي رسيد؟
     بله، نقش بهشت عنوان جديدترين اثر من است که ١٦ شهريور منتشر شد. اين اثر به سفارش اداره کل ارتباطات و امور بين الملل شهرداري شيراز و به نام اين شهر زيبا که اين روزها هم به همت مسئولان چهره اي جديد به خود گرفته، ضبط شده است. مراحل هنري اين پروژه از ابتدا بيش از ٩٠ روز به طول انجاميد. از مرحله سرايش ترانه گرفته تا ميکس و مستر و بالاخره پس از گذشت چهارماه ونيم با حضور مسئولان محترم شهرداري شيراز و در قالب مراسمي منتشر شد.
    
     پيش از اين در گفت وگويي با يکي از جرايد گفته بوديد براي پيشرفت، عزيمت به تهران اجباري است؟ آيا هنوز هم همين طور فکر مي کنيد؟
     بله، سر حرفم هستم. پايتخت نشيني اجباري است که شرايط حاکم بر فضاي هنر آن را ايجاب مي کند. قطعا امکانات و دسترسي ها در تهران نه تنها سريع تر و ساده تر است بلکه تجمع هنرمندان بيشتر در تهران است و دسترسي ها بهتر؛ از زماني به بعد بايد شرايطت را به گونه اي مديريت کني که بتواني آينده اي که متصور هستي را بسازي و حال چه خوب يا بد، اين وسوسه پايتخت نشيني! براي ايجاد روند رو به جلو و عدم توقف يک ضرورت اجتناب ناپذير است.
    سر حرفم هستم / روايت «نويد نيک کار» از ترانه «نقش بهشت»
    


 روزنامه شرق ، شماره 2961 به تاريخ 22/6/96، صفحه 14 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 14 بار
    



آثار ديگري از "سارا شعاعي"

  كاش روزي بگويند موسيقي نيازي به مجوز ندارد / مجيد درخشاني، نوازنده تار و آهنگ ساز
سارا شعاعي، شرق 1/6/96
مشاهده متن    
  گفت و گو با هنگامه اخوان، خواننده و مدرس آواز درباره حل مشكلات پيش روي موسيقي بانوان: دستمان بسته است
سارا شعاعي، شرق 11/5/96
مشاهده متن    
  ترانه، صداي زخم هاي جامعه است / گفت و گو با مهدخت مخبر، ترانه سرا و غزل سرا
سارا شعاعي، شرق 2/3/96
مشاهده متن    
  استاد شجريان وارث و حافظ موسيقي گذشتگان ما است / گفت وگو با مهديه محمدخاني خواننده موسيقي سنتي
سارا شعاعي، اعتماد 27/11/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي فارس
متن مطالب شماره 4 (پياپي 57)، Dec 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است