آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۱
دانش
۷
دانش فضایی

خورشید در مرگ نهنگ ها دست دارد!

محمدرضا رضایی

در دو سال گذشته حدود 30 نهنگ در آب های سواحل آلمان، فرانسه و نروژ به دلایل نامعلومی جان باختند. بتازگی پژوهشگران دریافته اند علت مرگ این نهنگ ها نه ابتلای آنها به بیماری خاص و نه آلودگی آب بوده است. بلکه احتمالا این نهنگ ها به علت وقوع توفان های خورشیدی جان خود را از دست داده اند.

توفان های خورشیدی جریان های پرانرژی از ذرات باردار هستند که هرازگاهی از سطح خورشید جدا و در سراسر منظومه شمسی پراکنده می شوند. این ذرات هنگام نزدیک شدن به زمین به سمت قطب های مغناطیسی سیاره ما متمایل می شوند. سپس ذرات با مولکول های لایه های فوقانی جو زمین برخورد می کنند و بر اثر یک واکنش خاص از آنها، نورهایی به رنگ های سبز و آبی ساطع می شود. به این نورها شفق قطبی می گویند. ساکنان مناطق شمالی زمین در مواقعی خاصی از سال می توانند نظاره گر این پدیده زیبا باشند.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 990,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.