آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۱
ایران
۱۵

آلودگی 8500 هکتار از شمشادهای خزری به آفت شب پره

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر گفت: 8500هکتار از شمشادستان ها به بیماری آفت شب پره و بلایت آلوده است.

شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.

غلامحسین اشرفی نیا در گفت وگو با مهر تصریح کرد: 5000 هکتار از شمشادهای خزری آلوده به بیماری بلایت و3000 هکتار آن آلوده به آفت شب پره شمشاد است و 500 هکتاردیگر از جمله مناطق غیرقابل دسترسی، صعب العبور بوده که آلودگی در آنها دوراز ذهن نیست.

وی گفت: به منظور مقابله با آفت شب پره شمشاد تاکنون770 هکتار از رویشگاه های شمشاد در غرب مازندران محلول پاشی شد و این محلول از نوع «بی.تی» بوده که در مناطق آلوده به این آفت استفاده شد.

وی افزود: برای کنترل این آفت سال گذشته در 650 هکتار و در شش ماه نخست امسال 120 هکتار از عرصه های آلوده به این آفت با اعتبارات تخصیصی و بهره گیری از امکانات بخش خصوصی محلول پاشی صورت گرفت و برای این عملیات تاکنون افزون بر شش میلیارد ریال هزینه شده است.

اشرفی نیا یادآور شد: بیشترین سطح مناطق آلوده که محلول پاشی در آن صورت گرفت مربوط به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر رویان بوده که 9 نقطه آن در معرض این آفت مهاجم قرار دارد. این مناطق شامل پارک جنگلی سی سنگان، ماشلک، توسکاتک، کیسی، نیرنگ، کاسگر محله، خیرودکنار، صلاح الدین کلا و عالم کلا بوده است.