آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۱
ایران
۱۵

«میش مرغ» در آستانه انقراض

میش مرغ پرنده نادری است که با خطر انقراض دست و پنجه نرم می کند و تاکنون اقدامات صورت گرفته چندان تاثیری در خروج آن از فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی نداشته است.

به گزارش مهر، در دهه های گذشته غرب و شمال غرب ایران ازجمله استان های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان زیستگاه این پرنده باارزش بوده است، اما شکار بی رویه، تخریب زیستگاه و تبدیل زمین های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی رویه نسل این گونه در دهه های اخیر شده و جمعیت آن فقط محدود به شهرستان بوکان درآذربایجان غربی شده است.

هم اکنون فقط 35 قطعه از این پرنده نادر در ایران آن هم در دشت های اطراف بوکان (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه کانیان) مشاهده شده که در این منطقه نیز به دلیل کشاورزی بودن هر روز با تهدیدات زیادی مواجه هست.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی درخصوص آخرین وضعیت این پرنده گفت: میش مرغ یکی از پرندگان نادری است که هم اکنون در ایران فقط در دشت های اطراف بوکان زیست می کند.

امید یوسفی با بیان این که برنامه عمل میش مرغ در سال های گذشته تدوین شده بود، ولی به دلایل وجود برخی اشکالات به تائید نرسیده بود عنوان کرد: این برنامه هم اکنون به تائید رسیده و برای ابلاغ منتظر امضا از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که در صورت اجرایی شدن، اقدامات اساسی برای صیانت از میش مرغ اجرایی می شود. وی با اشاره به حاصلخیز و کشاورزی بودن پناهگاه میش مرغ در بوکان افزود: متاسفانه زمان جوجه آوری میش مرغ مصادف با کشت و برداشت مزارع در دشت های اطراف بوکان است که این امر موجب می شود در حین برداشت محصول جوجه های میش مرغ نیز تلف شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس دو راهکار پیش بینی شده که یا اراضی کشاورزی مورد اشاره با همکاری محیط زیست، جهاد کشاورزی و شهرداری بوکان خریداری شود یا محصولات کشاورزی پناهگاه میش مرغ قبل از برداشت با مشارکت جوامع محلی از کشاورزان خریداری شود تا میش مرغ بدون استرس اقدام به جوجه آوری و تغذیه کند.