آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۱
ایران
۱۵

آغاز مرمت آرامگاه خیام در نیشابور

عملیات مرمت و بازسازی بنای آرامگاه خیام در نیشابور با اعتبار سه میلیارد و 500 میلیون ریال آغاز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در بازدید از مجموعه خیام و عطار در نیشابور گفت: اعتبارات ملی و طرح تملک برای بازسازی و مرمت آثار و بناهای تاریخی ثبت شده با تعداد این آثار فاصله بسیار دارد.

محمد رحیم رهنما افزود: در نظر داریم، این مجموعه ها را با قراردادهای حق بهره برداری بلندمدت و کسب مجوز از صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانیم با نظارت و حفاظت، این مجموعه ها را به بهره وری حداکثر برسانیم.

او گفت: با توجه به این که از پنج روز ملی ثبت شده در تقویم رسمی کشور دو روز یعنی روز ملی خیام و روز ملی عطار متعلق به نیشابور است، باید به حوزه میراث فرهنگی نیشابور بیشتر توجه شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در این بازدید گفت: حضور ما در نیشابور در پی شکایات رسیده به این کمیسیون در زمینه نحوه نگهداری از آثار تاریخی در این شهر است، زیرا آنچنان که شایسته است، به این آثار توجه نشده است.

محمدرضا امیرحسنخانی افزود: کمیسیون اصل 90 گزارشی از این بازدیدهای میدانی تهیه می کند و آن را در اختیار رئیس مجلس قرار خواهد داد تا در صحن مجلس نیز مطرح شود.

وی با ابراز نارضایتی از وضع آثار تاریخی در نیشابور گفت: اینها آثار ملی است و اگر از بین برود، دیگر قابل بازسازی نخواهد بود.