آرشیو چهار‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۱
اقتصاد
۴

ابعاد جدید فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شد

ارائه بیش از 9000 میلیارد تومان تسهیلات به 31 نفر

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در نامه سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش درباره تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، خبر داد که بنا به بررسی کارشناسان تسهیلاتی بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان در اختیار 31 نفر قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در نامه امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، آمده است: از ابتدا، تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه و بانک سرمایه به منظور تامین رفاه حال فرهنگیان عزیز بود که اکنون خود نه تنها سودی برای بیش از یک و نیم میلیون نفر فرهنگی عضو این صندوق ندارد بلکه سر مایه آنها نیز در اینجا به غارت رفته است. خجسته درباره تخلفات بانک سرمایه نیز نوشته است: چیزی حدود 80 درصد از منابع بانک و سپرده گذاران به هر عنوانی به غارت یا از دست رفته است. این موضوع در بحث وام ها و تسهیلاتی است که غالبا طبق بررسی های کارشناسان فراکسیون مبارزه مفاسد اقتصادی و اداری مجلس اکثرا منجر به تبانی مدیران شعبه و مدیران عالی بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان شده است.

براساس این نامه، وام های میلیاردی حداکثر به 31 نفر از بدهکاران عمده بانکی پرداخت شده که در بیشتر بانک ها نیز به همین طریق وام دریافت کرده اند؛ با اخذ وثیقه ناچیز یا ضعیف ترین نوع وثیقه (چک و سفته) در قالب شرکت های تازه تاسیس به صورت ضربدری و اقماری و بدون در نظر گرفتن اعتبارسنجی. از جمله موارد دیگری که می توان اشاره کرد این است که 13 هزار میلیارد مطالبات وجود دارد که ضمانت نامه آن مشکوک الوصول بوده و 9000 میلیارد تومان مطالبات، غیروصول یا سوخت شده که متاسفانه 170درصد زیان انباشته وجود داشته و یک هزار میلیارد از منابع پرداخت شده که امکان وصول آن نیست. همچنین 141 فقره پرونده مشکوک الوصول وجود دارد.

بنا بر بررسی کارشناسان مجلس، تسهیلات میلیاردی داده شده بالغ بر 9000 میلیارد تومان بوده که در اختیار 31 نفر است و مبالغ میلیاردی تسهیلات با تبانی داده شده است. این نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده به قید فوریت گزارش کاملی از تخلفات، برنامه ها و اقدامات اصلاحی آن وزارتخانه در جهت اصلاح فساد گسترده اقتصادی در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان ارائه کند.