آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۴
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

آشنایی با راه تشخیص و علائم سرطان دهانه رحم

دکتر آمنه سادات حقگو (جراح و متخصص زنان)

چندی پیش خواهرم تست پاپ اسمیر انجام داد. ظاهرا نتیجه این تست قدری غیرطبیعی بود و باعث شد تا پزشک موضوع ابتلا به سرطان دهانه رحم را مطرح کند. البته خواهرم آزمایش های دیگری نیز انجام داده است. لطفا در مورد نشانه های این بیماری و همچنین تست های مربوط به آن برایم توضیح دهید.

همانطور که می دانید با آزمایش پاپ اسمیر می توان تغییرات سلول های رحم را بررسی کرد. تست پاپ اسمیر این امکان را فراهم می کند تا با مشاهده سلول های غیرطبیعی بسرعت درمان آغاز شده و از سرطانی شدن آنها پیشگیری شود. هنگامی که نتیجه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، معمولا پزشک تست پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) را توصیه می کند. عفونت با انواع HPV مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، به شمار می آید. بیوپسی نیز راه دیگری است که پزشک برای اطمینان از ابتلای بیمار به سرطان دهانه رحم انجام می دهد.

آگاهی از میزان گسترش سرطان در انتخاب راه درمان و نتیجه بخش بودن درمان بسیار موثر است. از این رو در صورتی که ابتلا به سرطان دهانه رحم تشخیص داده شود، پزشک میزان گسترش سرطان را با معاینه و آزمایش های مختلف بررسی می کند. معاینه لگنی یکی از راه هایی است که در آن پزشک، رحم، تخمدان ها و اندام های نزدیک دهانه رحم را بررسی می کند. آزمایش بعدی سیستوسکوپی است که در آن مثانه و مجرای خروجی آن با ابزاری مجهز به منبع نور بررسی می شود. کولونوسکوپی هم آزمایش دیگری است که طی آن میزان ابتلا و درگیری کولون بررسی می شود.

البته علائم این بیماری خود مقوله دیگری است که در جای خود باید به آن پرداخت.