آرشیو پنج‌شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۲
اقتصادی
۴

با وجود گذشت یک سال و نیم از اجرای برجام

تاجران اروپایی: مشکلات بانکی مانع شرکت ایران در مزایده خوراک دام شد

با وجود گذشت یک سال و نیم از اجرای برجام و ادعای دولتمردان در خصوص رفع تمام تحریم ها، تاجران اروپایی از عدم حضور ایران در مزایده بین المللی خوراک دام بخاطر عدم تمایل بانک های خارجی به همکاری با ایران خبر دادند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، به گفته تاجران اروپایی، شرکت پشتیبانی امور دام ایران، شرکت دولتی واردکننده خوراک دام در مزایده بین المللی برای خرید 200 هزار تن جوی خوراک دام و 200 هزار تن ذرت که روز دوشنبه بسته شد، خریدی انجام نداده است.

این غله و ذرت در سه محموله برای ارسال با کشتی در 15 تا 30 سپتامبر، 1 تا 15 اکتبر و 16 تا 31 اکتبر بارگیری می شوند.

یکی از این تاجران گفت: من فکر نمی کنم هیچ پیشنهادی از سوی ایران ثبت شده باشد و این عدم ثبت بیشتر به این علت است که قیدهای قابل توجهی در اجرای تقاضا از سوی ایران به علت عدم تمایل بانک های بین المللی برای تامین مالی وجود دارد.

وی افزود: هرچند تحریم های بین المللی علیه ایران تاحد زیادی برداشته شده اما هنوز بانک های بین المللی حاضر نیستند برای تجارت های بین المللی ایران تضمینی بدهند.

این تاجر اروپایی با اشاره به مزایده جدید برای فروش ذرت و جو در هفته های آینده، ادامه داد: من تردید دارم که یک مزایده جدید نیز موفقیت آمیز باشد مگراینکه ملزومات اوراق مزایده برطرف شوند.

گفتنی است، شرکت پشتیبانی امور دام ایران در سال های اخیر جایگاهی در خرید غلات ایران به دست آورده و ازسرگیری فعالیت های این شرکت در بازار بین المللی مزایده غلات، نشانه ای از بازگشت واردات غلات ایران به الگوهای قدیمی است.

با تمام این اوصاف، علی رغم گذشت حدود یکسال و نیم از اجرای برجام و ادعای دولتمردان در خصوص لغو تحریم ها، باز هم این شرکت در مزایده قبلی خوراک دام در ماه جولای هم نتوانست خریدی انجام دهد.