آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۲
اقتصاد
۴

سیاست هایی خلاف اقتصاد مقاومتی

دکتر بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی درباره واردات به خبرنگار ما گفت: حجم کالاهای وارد شده به کشور قطعا به اندازه نیاز بازار نیست و بیش از آن صورت گرفته است. طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، باید کالاهایی به کشور وارد شوند که زیرساخت تولید داخل را تقویت کند، اما کالاهایی که به کشور وارد شده نشان می دهد تولید داخل کنار گذاشته شده است.

وی افزود: وقتی رویکرد واردات محور مسلط باشد، قطعا موضوعاتی مانند اشتغال و رونق اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع جای تعجب دارد که با ظرفیت های خالی در کشور باز هم واردات انجام می شود.

عبدی با بیان این که اگر افزایش واردات ناشی از کالاهای دارای فناوری بود موجب پیشرفت کشور می شد، تصریح کرد: کالاهایی که به کشور واردشده بیشتر کالاهایی هستند که توان تولید آنها در داخل وجود دارد، اما با این حال توان داخلی کنار گذاشته شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که یکی از معضلات واردات کشور بحث پاس کاری مسئولیت است، گفت: در مشکلاتی که در امر واردات پیش می آید وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل را به گمرک ایران ارجاع می دهد، در حالی که خود وزارتخانه عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد. فرآیند ثبت سفارش در وزارت صنعت صورت می گیرد و براحتی قابل رصد است، اما سیاست های روی کاغذ با عمل تفاوت دارد.