آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۲
اقتصاد
۴

به حاشیه رفتن تولید

دکتر مهدی تقوی اقتصاددان حامی دولت با انتقاد از افزایش واردات محصولات بیش از نیاز بازار به جام جم گفت: طبق اصول اقتصادی اگر ظرفیت تولید داخل کفاف تقاضای بازار را ندهد باید واردات به اندازه نیاز بازار انجام شود، اما روند تصاعدی واردات بخصوص در اقلام استراتژیک غذایی باعث می شود تا توان داخلی از بین برود.

وی با اشاره به مشکلات گسترده در بخش تولید افزود: مشکلات تولید به یک وزارتخانه و یک دستگاه باز نمی گردد، بلکه مشکلات ریشه ای است. اکنون در شمال کشور به جای این که برنج ایرانی تولیدات گسترده ای داشته باشد که هم روی صادرات و هم روی مصرف داخلی تاثیر دارد، مزارع برنج به ویلاسازی و شهرک های لوکس تبدیل شده و کشاورزی این منطقه را به ورطه نابودی کشانده است.

تقوی تاکید کرد: قیمت برنج ایرانی به دلیل بالا بودن کیفیت آن، گران است و باید برنج وارداتی ارزانقیمت نیز وارد شود تا این محصول در سفره خانوارها وجود داشته باشد، اما آیا تعداد فقرای ایران نسبت به سال گذشته 102 درصد اضافه شده که اکنون این حجم برنج به کشور وارد شده است.

این اقتصاددان با بیان این که برای حل مشکل اقتصاد باید از تولید بهره گرفت، ادامه داد: زمانی که یک کشور تولید خود را به حاشیه ببرد و همه نیاز بازار خود را از خارج مرزهای خود تامین کند، قطعا همیشه در تیررس تهدیدات بین المللی است. تولید در یک دهه گذشته با معضلات زیادی روبه رو شده که نحوه برخورد دولت ها با این موضوع مناسب نبوده است.