آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۲
سیاسی
۲
یادداشت

ضرورت جلوگیری از تداوم جنایت علیه مسلمانان میانمار

محمود فرازنده (مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه)

این روزها شاهد نقض فاحش حقوق بشر نسبت به مسلمانان روهینگیا در میانمار هستیم. در این منطقه آزار و اذیت و کوچ اجباری اقلیت قومی وجود دارد که در این ارتباط نگرانی جمهوری اسلامی ایران از اتفاقات موجود در تمام سطوح منتقل شده و به دنبال آن بلافاصله سفیر آکردیته کشورمان را در تایلند به میانمار اعزام کردیم و ایشان دیدارهایی را با مقامات وزارت خارجه میانمار داشته و مراتب نگرانی عمیق ایران را از اتفاقات موجود در این کشور و کشتار مردم بیگناه در فرآیند موجود به اطلاع مقامات آنها رساند.

متاسفانه این گونه اقدامات علیه مسلمانان میانمار سابقه تاریخی داشته و در سال 91 هم شاهد بروز تنش هایی در آنجا بودیم. در آن مقطع ابعاد اتفاقات زودتر جمع شد، اما این بار باتوجه به تحرکات مسلحانه ای که مطرح شده، نیروهای امنیتی دولت میانمار هم به ضرب و شتم مسلمانان پرداخته اند.

در ارتباط با اتفاقات میانمار با کشورهای مختلفی تماس داشته ایم و شخص آقای ظریف هم فعالانه با این موضوع برخورد کرده اند و دیروز نیز در جلسه ای با حضور وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد آخرین تحولات میانمار بحث و بررسی صورت گرفت، همچنین در تماس با دولت میانمار و بنگلادش در حال اعزام نیروهای امدادی به منطقه هستیم، تاکنون موضوع استقرار تیم های پزشکی، موادغذایی و... را در بنگلادش داشته ایم.

در حال حاضر نیز در حال گرفتن موافقت دولت میانمار هستیم تا بتوانیم به صورت مستقیم کمک های خود را به آن کشور منتقل کنیم تا در اختیار پناهجویان و مردم آسیب دیده قرار گیرد. همچنین کمک های جمهوری اسلامی ایران در قالب بیمارستان های صحرایی هم دیده شده و نیروهای مسلح کشورمان هم برای حمل و نقل در حال کمک هستند. به طور قطع وزارت خارجه تماس ها و رایزنی های خود را با دیگر کشورهای اسلامی در ارتباط با میانمار دارد و به بررسی بهترین و موثرترین راهکار ها برای جلوگیری از آزار مردم و کوچ اجباری آنها و همچنین رسیدگی به مشکلات پناهجویان و اندیشیدن راه حل های درازمدت برای حل مشکل دارد تا به این ترتیب هرازچندگاهی این مشکل در میانمار سر باز نکند.