آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۲
اقتصاد جهان
۸

ستون اخبار

انگلستان درحال بررسی عضویت در انجمن تجارت آزاد اروپا

دیوید دیویس، وزیر برگزیت و مسئول پیشبرد گفت وگوها برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: کشورش سرگرم بررسی پیوستن به انجمن تجارت آزاد اروپا (ایفتا) است.

دیویس در ادامه افزود: نخست وزیر انگلستان با تاکید براین که نباید به اقتصاد جهانی پشت کرد از وی خواسته اثرات پیوستن انگلستان به انجمن تجارت آزاد اروپا را بررسی کند.

پیوستن به انجمن تجارت آزاد اروپا (ایفتا) به بریتانیا اجازه می دهد به بازار واحد اتحادیه اروپا که بزرگ ترین شریک تجاری این کشور است دسترسی داشته باشد. ضمن آن که بریتانیا با پیوستن به ایفتا خواهد توانست بعد از خروج از اتحادیه در سال 2019 از محدودیت ها و تعرفه های فلج کننده درامان بماند./ بی بی سی

سیاست تازه کرملین برای جذب سرمایه گذار خارجی

مقامات روسیه مقررات اعطای تابعیت کشور را برای کارآفرینانی که حداقل ده میلیون دلار در منطقه خاور دور سرمایه گذاری کنند، تسهیل خواهند کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین از تسهیلات و امتیازات برای سرمایه گذارانی صحبت کرد که در حال اجرای پروژه در منطقه در حال رشد اولویت دار و بندر آزاد ولادی وستوک در خاوردور باشند. کارآفرینانی که در توسعه منطقه سرمایه گذاری کنند، تا سال 2025 از تسهیلات ده ساله در زمینه پرداخت حق بیمه برخوردار خواهند شد. قبلا چنین تسهیلاتی پس از سه سال کار در منطقه واگذار می شد. علاوه بر این مدت واگذاری معافیت مالیاتی به پروژه های بیش از صد میلیارد روبلی از ده به 19 سال افزایش پیدا می کند./ اسپوتنیک

ونزوئلا به دنبال حذف دلار

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به سیاست های سلطه گرانه آمریکا در اقتصاد بین المللی تاکید کرد به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری کشورش است و برای آن برنامه ای هم تنظیم کرده است.

مادورو در ادامه افزود: باید سلطه گری اقتصادی آمریکا را در جهان کاهش دهیم و با استفاده از جایگزینی ارزهای دیگر به جای دلار این کار آسان تر خواهد شد.

وی که معتقد است دلار اقتصاد کشور را درگیر مشکلاتی کرده، تاکید کرد: اکنون سبد ارزی جهان به نفع سیاست های خصمانه آمریکا و برخی کشورهای دیگر است که بایداز این فشار کاسته شود./ اسپوتنیک