آرشیو چهار‌شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۷
فوتبال ایران
۱۱
یادداشت

چرا حقیقت فوتبال ما روشن نیست؟

رضا پورعالی

عادل فردوسی پور تلاش بسیاری به خرج داد تا حقیقت تلخ باشگاه استقلال برای مردم ایران روشن شود؛ اما آنقدر حرف های ضد و نقیض زده شد و آنقدر افراد حاضر در مناظره، اظهارات هم را تکذیب کردند که هیچ چیز روشن نشد و ندانستیم کدام یک حقیقت را می گوید و کدامیک نمی گوید.

این البته ذات فوتبال ماست که همیشه بخشی از حقایق خود را پشت پرده نگاه می دارد تا به رازی سر به مهر تبدیل شود. اجازه نمی دهیم همه حقیقت برای همه مردم عیان شود که اگر شود، برای خیلی ها بد می شود، اما چرا از بیان حقیقت عاجزیم؟ چرا به نقش بازی کردن برای مردم علاقه داریم؟ ریو فردیناند تنها به این دلیل که از آزمایش دوپینگ امتناع کرد، برای هشت ماه از فوتبال دور شد و این حکم از اردوی تیم ملی فوتبال انگلیس اجرا شد... وین رونی به دلیل رانندگی در شرایط نامتعارف، برای دو سال از رانندگی محروم و به صد ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد... رونالدو و مسی به دلیل فرار مالیاتی، دادگاهی شدند و خیلی شفاف همه چیز گفته شد...، اما در این فوتبال هیچ تلاشی برای شفاف سازی دیده نمی شود و همه ترجیح می دهند در فضای پر از غبار و خاکستری موجود، به دنبال منافع خود باشند و ابهام ها را بیشتر کنند.

کاش فقط ذره ای به فکر فوتبال بودیم و منافع فوتبال را هم دنبال می کردیم. کاش حرف حق و حقیقت برای ما مهم بود و شجاعانه همه حقیقت را به مردم می گفتیم. بخش قابل توجهی از فساد حاکم بر فوتبال به دلیل شفاف نبودن فوتبال و پنهان ماندن حقایق آن است. توقع مردم ما از چهره ای چون عادل فردوسی پور مبارزه برای نابودی کامل فساد فوتبال ایران است. همان طور که تاکنون این گونه بود و به همین دلیل مافیای فوتبال همواره علیه او جبهه گرفته و علیه او حرف زده اند، اما توقع داریم عادل به دلیل قدرت رسانه ای برای پاکسازی فوتبال تلاشی بیش از این انجام دهد.