آرشیو چهار‌شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۷
صفحه آخر
۲۰
نگاه ویژه

بداخلاقی پزشکی با ویزیت فله ای

امین جلالوند

این که بیمار بخواهد فقط رنج و بیماری اش را با پزشک در میان بگذارد و اسرار پزشکی اش محفوظ بماند، از جمله بدیهی ترین حقوق بیماران است که از سوی برخی پزشکان، زیر پا گذاشته می شود. شلوغی مطب ها، اجرای ناقص برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، جدی نگرفتن نقش پزشکان عمومی و رعایت نکردن اخلاق پزشکی، از جمله عواملی است که به مشکل ویزیت گروهی بیماران یا همان ویزیت های فله ای دامن زده است.

چندی پیش هم محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به این مساله انتقاد کرد و گفت که ویزیت همزمان چند بیمار با روح پزشکی و اخلاق حرفه ای سازگاری ندارد. این رویه در بین جامعه پزشکی عرف نبوده و ممکن است در برخی استان ها به صورت موردی این موضوع گزارش شده باشد.

البته این نماینده مجلس، معتقد است که فقط با افزایش نظارت ها نمی شود انتظار حل این مشکل را داشت. به اعتقاد او، وقتی حق و حقوق بیمار مطرح است از پزشکان انتظار می رود که در هر شرایطی، به آن توجه کنند. با توجه به این که در این مسیر تنها حق و حقوق بیمار مورد توجه است، تفاوتی ندارد که پزشکان در چه تخصصی فعالیت می کنند، بلکه مهم رعایت موارد قانونی در معاینه بیمار و اختصاص زمان کامل به این موضوع است.

در این که بیماران از سر ناچاری به ویزیت گروهی تن می دهند، شکی نیست. وقتی پزشک متخصص، فقط دو دقیقه و آن هم در جمع چند بیمار دیگر برای بیمارش وقت بگذارد، بنابراین نباید انتظار داشت که ضریب قصور و خطای پزشکی بالا نرود. پزشکی که حاضر نشود پای حرف بیمارش بنشیند و «شرح حال» از بیمار بگیرد، قطعا نمی تواند تشخیص و درمان درستی را تجویز کند.

اگر بیمار به حقوق خودش آگاه باشد و زیر بار ویزیت های فله ای نرود، همین موضوع هم می تواند بساط ویزیت های گروهی را برچیند و کیفیت ویزیت پزشکان را افزایش دهد.