آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۷۰
دیپلماسی
۷

روحانی با افکار عمومی گفت و گو کرد

دکتر سید جلال ساداتیان ( دیپلمات سابق ایران در لندن)

سفر رئیس جمهوری ایران و هیئت همراه او، توانست اهداف تعیین شده قبل از سفر را که حسن روحانی، در صحبت های ایرادشده در پاویون دولت با خبرنگاران مطرح کرده بودند، به خوبی تامین کند و بلکه بهتر از آنچه پیش بینی می شد این اهداف مورد توجه واقع شد.

این توجه را شاید بتوانیم مدیون نطق جنجالی و بی محتوای آقای ترامپ بدانیم. در مقابل او، دکتر روحانی موفق شد بسیار آرام و منطقی مواضع نظام و پاسخ های مستدل خود را به سمع و نظر جهانیان برساند. رسانه های جمعی جهانی ازجمله دو شبکه مشهور «سی.ان.ان» و «ان.بی.سی» مصاحبه های اختصاصی آقای رئیس جمهور را به طورکامل برای بینندگان پرشمارشان پخش کردند. از نکات برجسته این سفر، دیدارهای مهمی بود که با روسای جمهور و سران کشورهای با اهمیت انجام شد که اثرات ملاقات ها در اظهارات و نطق های آنان در مجمع عمومی سازمان منعکس شد؛ برای مثال می توان به نطق امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که به وضوح به اظهارات ترامپ پاسخ داد، اشاره کرد. دیدار با ایرانیان مقیم که از شهرهای مختلف، خود را به نیویورک رسانده بودند تا در یک ضیافت شام توام با گفت وگو و بیان نظرات شرکت کنند و درعین حال اعلام آمادگی برای ارائه انواع خدمات و ازجمله سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های ایران در این مقطع که دولت و نظام ایران نیازمند جذب سرمایه خارجی در کنار سرمایه داخلی برای ایجاد اشتغال و کمک به رونق تولید است، اقدامی مفید محسوب می شود.

اجلاس وزرای خارجه عضو 5+1 اقدام موثر دیگر هیئت اعزامی به مجمع عمومی سازمان ملل بود. در مقابل جنجال های گسترده ترامپ و صهیونیست های افراطی مخالف برجام، این نشست موفق شد بخشی از سم پاشی ها علیه برجام را خنثی و فاصله آمریکا با دیگران را در موضوع برجام بیشتر کند. در دیدارهای مهم با سران کشورهای اروپایی و غیر آن نیز مسائل دوجانبه و مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه ای از اولویت بالایی برخوردار بود. در مجموع باید سفر را بسیار موفق توصیف کرد.