آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۳۰
سینما
۱۲
سینمای جهان

بری جنکینز و درام ضدنژادپرستی

کیکاووس زیاری

منتقدان سینمایی با اشتیاق خبر تولید فیلم تازه بری جنکینز را دنبال می کنند. این فیلمساز مستقل اعلام کرد بزودی فیلم جدید خود به نام «اگر بیل استریت می توانست حرف بزند» را جلوی دوربین می برد. این درام اجتماعی براساس داستان نوول پرخواننده ای به همین نام ساخته می شود.

داستان این نوول که سال 1974 منتشر شد، درباره زن جوانی به نام تیش از اهالی منطقه هارلم است. او که تازه ازدواج کرده و بزودی مادر خواهد شد، درگیر یک پرونده حقوقی است. فونی، همسر تیش متهم به قتل است و او تلاش دارد بی گناهی فونی را ثابت کند.

منتقدان ادبی از نوول جیمز بالدوین به عنوان ستایش نامه ای از زندگی خانوادگی اسم برده اند.

آنها کاراکتر زن سیاهپوست داستان را به عنوان شخصیتی معرفی کرده اند که به نبردی نابرابر با زمان، دستگاه حقوقی و نژادپرستی پنهان در جامعه آمریکا می رود. کیکی لین، بازیگر تازه وارد سینما و استفن جیمز، هنرمند کانادایی، نقش دو کاراکتر اصلی این درام پرتنش ضدنژادپرستی را بازی می کنند.

شرکت مستقل فیلمسازی میراماکس، تهیه کننده این فیلم 40 میلیون دلاری است و کلید فیلمبرداری آن را ماه اکتبر می زند. سازندگان فیلم اعلام کرده اند آن را برای شرکت در رقابت های اسکار سال آینده میلادی آماده خواهند کرد. لحن اجتماعی و ضدنژادپرستی این درام روانکاوانه، چیزی است که سازندگانش را به موفقیت در مراسم اسکار خشنود کرده است.

سابقه کارگردان فیلم هم در این ارتباط بی تاثیر نیست. جنکینز، سال قبل درام «مهتاب/ مونلایت» را کارگردانی کرد که موفقیت بسیار زیادی در شب اهدای جوایز مراسم اسکار به دست آورد. اسکار بهترین فیلم سال، به مهتاب داده شد. منتقدان هم فیلمش را تحسین و نقدهای مثبت زیادی برایش نوشتند.

نشریه اسکرین اینترنشنال می نویسد دوستداران جدی سینما در کنار منتقدان، چشم انتظار فیلم مطرح دیگری از بری جنکینز هستند.