آرشیو پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۱۶۰
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

همه پرسی کردستان عراق

احسان آذری نیا

همه پرسی استقلال در کردستان عراق که هفته گذشته برگزار شد، با واکنش هایی از سوی کشورهای همسایه عراق و نیز آمریکا مواجه شده و کارشناسان سیاسی دلایل گوناگونی برای این اقدام دولت کردستان بیان کرده اند. ایران، عراق و ترکیه با برگزاری این همه پرسی مخالفت کرده و تدابیری برای فشار بر دولت کردستان اتخاذ شده است.

کارشناسان معتقدند این همه پرسی بدون زمینه سازی های لازم انجام شده و می تواند بر بی ثباتی در منطقه بیفزاید. در این میان، سران اقلیم کردستان تاکید کرده اند قبل از اعلام استقلال، مذاکرات جدی با دولت عراق انجام خواهد شد؛ اما نخست وزیر عراق با انجام هر گونه مذاکره در این باره مخالفت کرده و همه پرسی را غیرقانونی دانسته است. استقلال کردستان عراق ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی مختلف دارد و می توان گفت در هیچ یک از این زمینه ها، شرایط برای اعلام استقلال فراهم نیست. برای مثال اقتصاد کردستان عراق به صادرات نفت از خاک ترکیه وابسته است و دولت ترکیه مخالف سرسخت استقلال این منطقه است.

همچنین اگر تنش هایی بین نیروهای کرد و نیروهای عراقی ایجاد شود، روند مبارزه با داعش مختل خواهد شد و این به زیان تمامی کشورهای منطقه است. در چهار مطلب زیر به تاثیر همه پرسی بر بازار نفت، ابهام های عمیق درباره آینده منطقه کردستان، وضعیت اقتصادی این منطقه و برخی گمانه زنی ها درباره آینده اشاره شده است. نکته جالب توجه اینکه برخی تحلیلگران معتقدند، هدف اصلی دولت کردستان از برگزاری همه پرسی، افزایش قدرت چانه زنی در مذاکره برای کسب اختیارات بیشتر از دولت عراق است و رسیدن به استقلال کامل مورد نظر کردها نبوده است.