آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۴
فن آوری
۸
قاب فناوری

ردیابی فناورانه برای ثبت فعالیت شناگران

سوسن صادقی

شنا یکی از ورزش های مورد علاقه بسیاری از افراد است. هر چند در تابستان، این رشته طرفداران زیادی دارد ولی آنهایی که رشته شنا را به صورت حرفه ای دنبال می کنند دوست دارند تا فعالیت های خود را در تمام فصول سال پیگیری کرده و در رقابت های قهرمانی شنا موفق شوند.

امروزه ردیاب های زیادی برای شنا طراحی و ساخته شده است ولی بیشتر این ردیاب ها به دور مچ دست بسته می شوند.

محققان معتقدند ردیاب هایی که روی مچ دست بسته می شوند، اساسا برای شنا مناسب نیستند، چرا که در هنگام شنا تنها فعالیت یک دست شناگر را ردیابی می کند نه تمام بدن را، از این رو محققان دانشگاهی در نوادا لاس وگاس ردیابی را طراحی و ساخته اند که Waterfi نام دارد و به دور سر شناگر بسته می شود. این دستگاه قادر است تمام بدن شناگر را در هنگام شنا ردیابی و اطلاعات را با کیفیت بالاتری جمع آوری کرده و از طریق بلوتوث به اپلیکیشن این دستگاه هوشمند منتقل کند.

این دستگاه دارای سنسورهای شتاب سنج، مغناطیس سنج، ژیروسکوپ است و براحتی با فشار دادن یک دکمه اطلاعات فعالیت شناگر مانند زمان طی شده در طول استخر، تعداد رفت و برگشت شنا، میزان مسافت طی شده، فاصله های ایجاد شده، میزان استراحت، نوع شنا و تعداد ضربات دست هنگام شنا، میزان کالری مصرف شده، تعداد نفس ها و... را ثبت کرده و بعد از انتقال به تلفن همراه هوشمند و تجزیه و تحلیل به صورت نمودار نشان می دهد.

گفتنی است جنس این دستگاه از نوع پلاستیک سیلیکونی است و باتری آن قابل شارژ است و با یکبار شارژ تا 13 ساعت کار می کند. قیمت این دستگاه 129 دلار تعیین شده است.