آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۶
فرهنگ و هنر
۲۲

افتتاح شصت و نهمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

شصت و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت با سخنرانی رئیس جمهوری فرانسه به عنوان کشور میهمان ویژه این دوره و همچنین صدراعظم آلمان افتتاح شد.

به گزارش مهر، سخنران نخست مراسم یورگن بوس، رئیس نمایشگاه بود که به خوش آمدگویی و معرفی نمایشگاه در سال جاری پرداخت و پس از آن هاینریش روته مولر، رئیس اتحادیه ناشران آلمان به سخنرانی پرداخت. در ادامه، نوبت به پیتر فلدمن شهردار شهر فرانکفورت رسید. وی از تنوع فرهنگی شهر خود یاد کرد که به تعبیر او در کمتر شهری در جهان شاهد آن هستیم سپس امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روی سن رفت و بخش نخست از سخنرانی خود را به موضوع زبان فرانسه اختصاص داد و اشاره کرد که این زبان تنها یک زبان قدیمی نیست بلکه زبان بسیاری از مهاجران است.

وی به فرهنگ و روابط فرهنگی مشترک میان آلمان و فرانسه اشاره کرد و گفت: ما در این فرهنگ مشترک با هم تاریخ مشترک داشته ایم؛ جنگ و صلح داشته ایم و هیچ چیز هم نتوانسته این رابطه را خدشه دار کند، چرا که از قرون وسطی و شروع این رابطه تا امروز توانسته ایم با هم گفت و گو کنیم و مبنای گفت و گوی ما هم ادبیات و کتاب و شعر و ترجمه بوده است.

پس از سخنرانی مکرون که با استقبال در میان حاضران روبه رو شد، صدراعظم آلمان نیز در سخنانی نمایشگاه کتاب فرانکفورت را نمایشی از حضور تمامی جهان در یک شهر عنوان کرد. مرکل اشاره کرد که نگاه آلمان به کتاب تنها نگاهی اقتصادی نیست بلکه نخستین اولویت در این مساله فرهنگ است و ضروت توجه به آن. پس از این سخنرانی دو مقام ارشد اروپایی با کوبیدن چکشی مخصوص روی تریبون سالن، آغاز نمایشگاه شصت و نهم کتاب را اعلام کردند.