آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۶
جهان
۲۰
خاورمیانه

دور دوم مذاکرات حماس و فتح برگزار شد

با وجود آنکه دور نخست از گفت و گوهای آشتی ملی میان حماس و فتح در قاهره به صورتی مثبت و سازنده انجام گرفته و در این نشست طرفین به طرح برخی از مسائل مطرح میان دو جنبش پرداخته و موضوع سلاح مقاومت را محور کار خود قرار ندادند، دور دوم مذاکرات میان اعضای بلندپایه این دو جنبش روز گذشته حول محور موضوع های مناقشه برانگیزتری چون سلاح مقاومت آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع روز گذشته دومین جلسه از نشست های آشتی ملی فلسطین میان جنبش مقاومت اسلامی (حماس) وجنبش آزادیبخش میهنی فلسطین (فتح) در قاهره آغاز شد. در این نشست طرفین به بررسی پرونده هایی که دولت توافق ملی فلسطین را برای برعهده گرفتن ماموریت خود در نوار غزه توانمند می سازد و بارزترین آنها انتخابات، پرونده های قضایی، امنیت، سلاح، سازمان آزادیبخش فلسطین و دیدگاه سیاسی دو طرف است، اقدام کردند. در همین ارتباط رسانه های فلسطینی اعلام کردند اولویت های مذاکرات حماس و فتح در دور دوم مذاکرات حول محور پرونده گذرگاه ها، کارمندان، توانمندسازی دولت و دستگاه های امنیتی بوده و پیش بینی می شود در این جلسه بررسی عمیق و جدی درباره برخی از پرونده ها صورت بگیرد.

در روز نخست این نشست که سه شنبه برگزار شد، بدون پرداختن به مساله سلاح مقاومت، از سر گیری فعالیت دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه مورد بررسی قرار گرفت. این موضوعی بود که «عزام الاحمد» رئیس هیات جنبش فتح از آن خبر داد. در همین حال «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس نیز تاکید کرد در دور اول مذاکرات مساله بررسی سلاح مقاومت طرح نشد.مقامات حماس پیشتر نیز گفته بودند که در این دور از گفت و گوها مساله سلاح مقاومت مطرح نمی شود. اما این مساله در نشست دیروز رعایت نشد و مساله سلاح مقاومت به عنوان یکی از حساس ترین مباحث مورد اختلاف فتح و حماس مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا نیز روز گذشته «زیاد نخاله» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت مساله سلاح مقاومت، خارج از گفت و گوهای مربوط به مصالحه گروه های فلسطینی بوده و گروه های مقاومت اینک ده ها هزار نیروی رزمی و امکانات فراوان در اختیار دارند.