آرشیو پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۴۴
اقتصادی
۴

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه اصناف: اختیار واردات بعضی گوشی های پرفروش در اختیار 4 نفر است

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه اصناف گفت: گران شدن و مشکل در تامین نیاز بازار دغدغه اصلی اصناف پس از اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه است.

محمد مهدی غفوریان پیرنیا در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به پیامدهای اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه اظهار کرد: اگرچه اصناف با اجرای طرح رجیستری موبایل 100 درصد موافقند اما اجرای این طرح با توجه به اینکه در تصمیم گیری ها نظرات فعالان این صنف لحاظ نشده است ممکن است مشکلاتی را برای 400 هزار واحد صنفی فعال سراسری کشور در این بخش بوجود آورد.

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه ایران با بیان اینکه سود خرده فروشان تلفن همراه بسیار اندک و حدود یک درصد است، گفت: به دلیل سود اندک و ضرر و زیان های ناشی از این کار سالانه همان تعداد که وارد صنف فروش گوشی تلفن همراه می شوند، از آن خارج می شوند.

غفوریان با تاکید بر اینکه تعرفه موبایل باید منطقی باشد، گفت: اخذ 15 درصد تعرفه از واردات تلفن همراه، واردات این کالا را به سمت واردات قاچاق سوق داده است در حالی که اگر تعرفه متناسب باشد، کالا از مبادی قانونی وارد می شود. یکی دیگر از دلایل واردات قاچاق تلفن همراه اخذ ارزش افزوده 9 درصد است که به نظر می رسد در مورد آن باید بازنگری شود.

وی با بیان اینکه 56 درصد از بازار تلفن همراه را یک برند به خود اختصاص داده است گفت: بخش اعظمی از واردات این برند توسط چهار واردکننده انجام می شود.

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه ایران اظهار داشت: با توجه به انحصاری که در واردات موبایل وجود دارد، قطعا پس از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، در تامین این کالا با مشکل مواجه می شویم.

غفوریان همچنین با اشاره به حذف ارز مبادله ای از واردات گوشی تلفن همراه اظهار داشت: پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل نباید ارز مبادله ای از واردات این کالا حذف می شد، چون این موضوع هم عاملی برای گران شدن گوشی تلفن همراه خواهد بود.