آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۶
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر

جرم گیری را دست کم نگیرید

دکتر حامد خندق آبادی (دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی پریودنتولوژی)

88757758

مردی چهل و یک ساله هستم. مدتی است لثه هایم دچار تغییر رنگ شده و دهانم بشدت بدبو شده است. هنگام مسواک، لثه هایم خونریزی مختصری دارد. آیا این مشکل با درمان های خانگی نظیر آب نمک مرتفع می شود یا اینکه باید برای درمان به پزشک مراجعه کنم؟

بیماری های لثه به دو نوع جینجی وایتیست و پریودنتیت تقسیم می شود. بیماری جینجی وایتیست با التهاب لثه خودنمایی می کند و بیمار را با علائمی نظیر تورم لثه، قرمز شدن و خونریزی لثه و همچنین بوی بد دهان مواجه می کند. اما سهل انگاری در درمان و بی توجهی به آن باعث می شود عفونت که اغلب منشا باکتریایی دارد به بافت سخت استخوانی سرایت کند. در این شرایط امکان لقی دندان و حتی از دست دادن دندان نیز وجود دارد. ممکن است قرقره کردن آب و نمک و دهانشویه ها در درمان موثر باشند اما درمان اصلی از بین بردن پلاک های میکروبی یا همان جرم است که این امر تنها با جرم گیری امکان پذیر است.

هنگامی که پلاک های میکروبی برداشته می شود، شرایط برای بازگشت لثه ها به سلامتی مهیا می شود.بهتر است درمان لثه هایتان را جدی بگیرید و بدانید که لقی دندان ساده ترین عوارض بیماری های لثه است. مبتلایان به بیماری لثه بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و بیماری دیابت قرار دارند در حالی که با یک جرم گیری ساده می توان از این عوارض خطرناک پیشگیری کرد.