|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران96/7/20: حاج حسين به عصر ديجيتال مي انديشيد
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6622
پنجشنبه بيست و هفتم مهرماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6616 20/7/96 > صفحه 9 (گزارش) > متن
 
      


حاج حسين به عصر ديجيتال مي انديشيد
ساعتي در موزه ملك گنجينه ميلياردر ميدان مشق

نويسنده: محمد معصوميان

«اگر مامور رسيدگي به زمين هاي پدرم در خراسان نمي شدم، موزه اي درست مي کردم که با موزه بريتانيا برابري کند.» حاج حسين آقا ملک، اين جملات را اواخر عمرش در مصاحبه اي گفت. کسي که آنقدر بلند پرواز بود که موزه شخصي خودش را با موزه ملي بريتانيا مقايسه کند و آنقدر بدون حاشيه که از خودش چهره اي اسرارآميز بسازد و مطبوعات تا سال ها از او با صفاتي مانند ميلياردر معروف و مرد مرموز نام ببرند. اما حالا از او موزه اي به جا مانده که از لحاظ نسخه هاي خطي و سکه هاي قديمي يکي از چند موزه بزرگ کشور است. اما نکته جالب موزه ملک، استفاده از تکنولوژي در شناساندن آثار به مخاطبين است. راهي که حاج حسين آقا ملک در سال 1316 با وقف گنجينه ارزشمندش به آستان قدس رضوي شروع کرد و هنوز هم ادامه دارد.
    ورودي باشکوه باغ ملي يا همان ميدان مشق را پشت سر مي گذارم و کمي جلوتر وارد موزه ملک مي شوم. موزه و کتابخانه اي که از سال 1375 به همت آستان قدس ساخته شده. پيش از ساخت اين موزه، حاج حسين گنجينه ارزشمندش را در خانه پدري و در بازار بين الحرمين تهران نگهداري مي کرد. البته او به فکر گسترش اين موزه بود و در سال 1323 زمين موزه فعلي را وقف آستان قدس کرده بود تا اينکه بعد از ساخت بنا، موزه از خانه او به اين ساختمان منتقل شد.
    نخستين نکته اي که در ورودي موزه به چشم مي آيد، قيمت پايين بليت ورودي است. شما تنها با 300 تومان مي توانيد از کل موزه بازديد کنيد و مطالعه در کتابخانه ها هم مجاني است. البته آن طور که در وقف نامه آمده، کتاب هاي کتابخانه را نمي شود بيرون برد. وقف نامه اي که حتي به جزئي ترين مسائل در اداره موزه هم توجه کرده است. در 2 گوشه حياط 2 حوض با فواره و 8 کبوتر طلايي نمادين اطراف شان نماي زيبايي دارد.
    بعد از کنار رفتن درهاي ورودي، کتاب هاي روي هم چيده شده، به شکل سروي خودنمايي مي کند و گنجشگ هاي طلايي که لابه لاي کتاب ها نشسته اند و کلمه ها از ميان کتاب ها، بيرون ريخته و آويزان مانده اند. روي ميز کوچک پشت سرو، کتاب بزرگي باز مانده. کتابي پر از تصاويري از کليله و دمنه و آن طور که راهنما مي گويد: «اين کتاب درس بچه ها در دوره ابتدايي حکومت قاجار بوده و در مکتب خانه ها تدريس مي شده»حاج حسين آقا گوشه اي از موزه، پشت ويتريني شيشه اي در اتاق خانه پدري که به خاطر پشتي هاي مخملي ديوارکوب به «اتاق مخملي» معروف بوده، نشسته و عکسي از پدرش حاج کاظم ملک تجار هم توي قاب و نسخه اي از سند عقد نامه اميرکبير با عزت الدوله خواهر ناصرالدين شاه روي ديوار. مجسمه آنقدر زنده به نظر مي رسد که وقتي براي نخستين بار دخترش بانو عزت الملک ملک مي بيندش، ياد پدر مي افتد که در باغ شهر چناران به صندلي تکيه داده و مي گويد «عين خود آقاست»
    روي ديوار بيرون محوطه شيشه اي، آثاري دستنويس از حاج حسين توي قاب ديده مي شود که زيرش نوشته: «در کتابخانه تهران واقع در لاله زار کتاب را ديدم چون نسخه اي از آن در کتابخانه موجود نبود، خواستم ابتياع کنم نفروخت. بالاخره امانت گرفتم در مدت قليلي با نهايت عجله استنساخ کردم. چون کتابخانه بايد جامع باشد و با فضل حق کتابخانه حقير بهترين و جامع ترين کتابخانه ملي خواهد بود.» نقشه موقوفات حاج حسين و نامه هاي پدرش هم توي قاب هاي جداگانه است.
    نخستين سالن که سالن خوشنويسي و نمايشگاه دائمي کتابت و نگارگري است. از نخستين خط تاريخ اسلام که خط کوفي است تا نستعليق معاصر، آثار مهمي در اين نمايشگاه ديده مي شود. سالن بعدي مخصوص آثار لاکي و قلمدان ها و جلدهايي است که هر کدام 600 يا 700 سال قدمت دارند. در نمايشگاه دوره اي که اتاقي جداگانه دارد، نسخه اي خطي از کتاب الممالک و المسالک اثر ابراهيم اسطخري با جزئيات و بزرگنمايي هر صفحه به نمايش درآمده. هر سالن نوآوري خاصي براي جذب مخاطب دارد؛ مثل همين اتاق دوره اي. شايد در حالت عادي کسي براي ديدن کتابي تاريخي در مورد جغرافيا علاقه اي نشان ندهد اما وقتي همان کتاب به صورت گزيده و با عکس هايي جالب از کتاب به نمايش درمي آيد هر مخاطبي را جذب مي کند و او را وادار به ماندن مي کند.
    اما از سالن دائمي آثار اهدايي بانو عزت الملک ملک دختر بزرگ حاج حسين آقا نمي شود براحتي گذشت. روي ديوار تابلوي نقاشي بزرگي از ميدان مشق ديده مي شود. سربازان منظم در حال رژه هستند و بقيه در حال مشق نظامي هستند. در ابعادي بزرگتر و در جلوي قاب، 3 نفر به ترتيب ايستاده اند؛ ناصرالدين شاه، سپهسالار ارتش و مظفر الدين ميرزا پسر و وليعهد ناصرالدين شاه. در اين اتاق طومار 2متري آية الکرسي چشم نوازي مي کند. راهنماي موزه توضيح مي دهد که نقطه چين هاي اطراف سوره «خط غبار» است و نگارنده اثر، تمام قرآن را به اين خط در فضاي خالي اطراف سوره آية الکرسي نوشته. خطي که براي نوشتن آثار عاشقانه و نوشته هاي سري به کار مي رفته است. از سالن هاي معروف موزه، اتاق بزرگي است پر از سکه هاي باستاني. سکه هايي که از شروع ضرب سکه در دوره هخامنشي آغاز مي شود و همه دوران تاريخي را در بر مي گيرد؛ اشکاني، سلوکي، ساساني، دوران خلفا و ساماني و... در اين سالن 3 هزار سال تاريخ ايران را مي شود در ضرب سکه ها مرور کرد.
    در موزه ملک دستگاه بزرگي به راه پله متصل شده تا معلولان بتوانند به طبقات سر بزنند. مکانيزم ساده اي که در بيشتر ساختمان هاي ايران براحتي ناديده گرفته مي شود. وسط سالن طبقه دوم کتاب هاي خطي داستاني را خواهيد ديد و کنار هر ديواره دستگاهي براي شنيدن داستان ها و صفحه اي لمسي که تمام اطلاعات هر داستان در آن ذخيره شده و با گذاشتن هدفون مي توان به هر داستان گوش داد. صدايي گرم به همراهي موسيقي سنتي دلنشيني داستان هايي از شاهنامه و خمسه و قصه هاي قرآن را روايت مي کند.
    آنطرف تر موزه تمبرهاست. تمبرهايي از همه نقاط دنيا به صورت گلچين شده پشت ويترين ها ديده مي شود و مونيتوري بزرگ ابتداي اتاق نصب شده که مي توان با لمس آن هر تمبر را با جزئيات، اطلاعات و تاريخچه اش ديد. کنار اتاق تمبر هم دستگاه جالبي که تصوير شما را به تمبري دلخواه تبديل مي کند. فريمي از يک تمبر را انتخاب مي کنم. دستگاه عکس مي گيرد و چهره ام را روي قاب مي نشاند به تلگرامم ارسال مي کند. دستگاه هاي اين طبقه عملاً نياز به راهنما را از بين برده و همه چيز به صورت ديجيتال در اختيار مخاطب قرار گرفته است. ابزاري که شايد در هيچ موزه ديگري پيدا نشود. مثل 2 صفحه بزرگ لمسي که به سايت موزه متصل است و همه جزئيات آثار را مي توان آنجا ديد و تاريخچه اش را خواند.
    در موزه ملک اتاق ها و موزه هاي متعددي هست که نوشتن از همه آنها در اين مطلب نمي گنجد. در اين موزه هم مي توان از ديدن سکه ها و نقاشي هاي قديمي و کتاب هاي خطي لذت برد و هم با دستگاه ها و ابزار مدرني که در موزه هاي ديگر نمي شود يافت از جزئيات تمام آثار سر درآورد.
    ميلياردر معروف حاج حسين ملک در وقف نامه موزه مي نويسد: «در اين خدمت ناچيز جز خدمت به خلق و ايفاي وظيفه و سعادت افراد مملکت نظري نداشتم. چون طريق خدمت منحصراً در ترقي معارف و رعايت حفظ الصحه مردم است.» از موزه بيرون مي آيم و بيش از آنچه ديده ام به خود حاج حسين فکر مي کنم؛ مردي که سال ها پيش در موزه و وقف نامه اش چنان ريل گذاري کرد که حالا هر بخش از گنجينه او مورد حسادت گنجينه و موزه اي بلند آواز، در دنياست.
    
    نيم نگاه
    در موزه ملک اتاق ها و موزه هاي متعددي هست که نوشتن از همه آنها در اين مطلب نمي گنجد. در اين موزه هم مي توان از ديدن سکه ها و نقاشي هاي قديمي و کتاب هاي خطي لذت برد و هم با دستگاه ها و ابزار مدرني که در موزه هاي ديگر نمي شود يافت از جزئيات تمام آثار سر درآورد.
     در موزه ملک دستگاه بزرگي به راه پله متصل شده تا معلولان بتوانند به طبقات سر بزنند. مکانيزم ساده اي که در بيشتر ساختمان هاي ايران به راحتي ناديده گرفته مي شود. وسط سالن طبقه دوم کتاب هاي خطي داستاني را خواهيد ديد و کنار هر ديواره دستگاهي براي شنيدن داستان ها و صفحه اي لمسي که تمام اطلاعات هر داستان در آن ذخيره شده و با گذاشتن هدفون مي توان به هر داستان گوش داد.
     در اتاق بانو عزت ملک ملک طومار 2 متري آية الکرسي چشم نوازي مي کند. راهنماي موزه توضيح مي دهد که نقطه چين هاي اطراف سوره «خط غبار» است و نگارنده اثر، تمام قرآن را به اين خط در فضاي خالي اطراف سوره آية الکرسي نوشته. خطي که براي نوشتن آثار عاشقانه و نوشته هاي سري به کار مي رفته است.
حاج حسين به عصر ديجيتال مي انديشيد / ساعتي در موزه ملک گنجينه ميلياردر ميدان مشق
    


 روزنامه ايران، شماره 6616 به تاريخ 20/7/96، صفحه 9 (گزارش)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 5 بار
    



آثار ديگري از "محمد معصوميان"

  دلم مي خواهد كُره اي باشم / روانشناسان رابطه معنادار تب كُره اي شدن و احساس نياز به تغيير جنسيت را تاييد مي كنند
محمد معصوميان، ايران 26/7/96
مشاهده متن    
  ايستگاه چيپس، اتوبوس پفك نمكي
محمد معصوميان، ايران 25/7/96
مشاهده متن    
  سركش و مهربان مثل روح نوجواني / ثبت لحظه هايي دخترانه در نمايشگاهي جهاني
محمد معصوميان، ايران 17/7/96
مشاهده متن    
  قصري دلگير براي پايان زندگي / ساعاتي در مراكز لاكچري نگهداري از سالمندان
محمد معصوميان، ايران 11/7/96
مشاهده متن    
  كدام شور؟ كدام «شورمست»؟ / خزان زودرس در مازندران و خطر از دست رفتن پوشش گياهي و خشك شدن تالاب ها
محمد معصوميان، ايران 30/6/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعي
متن مطالب شماره 4 (پياپي 404)، بهار 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است