آرشیو پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۴۴
اخبار کشور
۱۰

آیت الله اراکی مطرح کرد: ضرورت به کارگیری استراتژی دیپلماسی وحدت

آیت الله اراکی تفرقه را بزرگترین چالش تهدیدکننده جامعه اسلامی دانست و بر ضرورت بکارگیری استراتژی دیپلماسی وحدت تاکید کرد.

به گزارش رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه اولین «اجلاس بین المللی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت اسلامی» با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مسئله وحدت جهان اسلام است، اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم به یک امت واحده اسلامی دست پیدا کنیم، باید استراتژی دیپلماسی وحدت را به کار گیریم.

وی ادامه داد: امروز مسئله اتحاد و همگرایی جامعه اسلامی بسیار مهم است و همه اندیشمندان جامعه اسلامی در این اندیشه به سر می برند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: امروز تفرقه بزرگترین چالش تهدیدکننده جامعه اسلامی است، بنابراین ما در این اجلاس به دنبال این هستیم که راهی را فراتر از اجلاس های وحدتی که تاکنون در ایران و سراسر جهان برگزار شده است، طی کنیم.

آیت الله اراکی با اشاره به اهداف این اجلاس، یادآور شد: ما در این اجلاس به دنبال یک راهبرد عملی و میدانی برای ایجاد یک انسجام بین المللی بین فعالان حوزه وحدت هستیم، خوشبختانه در همه جای دنیای اسلام افرادی هستند که دغدغه وحدت دارند و برای این موضوع نیز تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه در این اجلاس ابتدا به دنبال این هستیم که یک پیوست عملیاتی و راهبردی بین اتحادیه ها، نهادها، انجمن ها و موسسات فعال تقریبی ایجاد کنیم، تصریح کرد: در مرحله بعد وظیفه ما این است که فعالان عرصه تقریب را برای پشتیبانی دیگر نهادهای تقریبی ترغیب کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: ما امروز در این اجلاس از همه شخصیت های حاضر درخواست داریم برای نهادهای تقریبی در کشورهای خود برنامه ریزی کنند، در واقع آنها با تکثیر نهادهای وحدت گرای همسو می توانند مقدمات تشکیل امت واحده اسلامی را فراهم کنند.

وی با اشاره به تعریف امت واحده، خاطرنشان کرد: امت واحده اسلامی به معنای برداشتن مرزهای جغرافیایی کشورهای اسلامی نیست، در واقع ما باید تلاش کنیم همچون اتحادیه اروپا برای کلیه کشورهای اسلامی طرح هایی در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، تجارت و... داشته باشیم و از این رو به یک امت واحده برسیم.