آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۴۴
اخبار کشور
۱۰

آیت الله مکارم شیرازی: ایران هرگز اجازه نخواهد داد که اسرائیل دیگری ایجاد شود

استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: ایران به هیچ قیمت اجازه نخواهد داد که در کنار مرزش پایگاهی برای اسرائیل تشکیل شود و در برابر آن به تمام معنا خواهد ایستاد.

به گزارش رسا، آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به تحولات منطقه، همه پرسی کردستان عراق را مورد توجه قرار داد و این کار را به صلاح و نفع کردستان عراق ندانست و گفت: می خواهم نصیحتی دوستانه به برادران کرد عراقی داشته باشم؛ تصور من این است که آنها بدون مطالعه وارد این میدان شدند؛ زیرا هرکس اهل مطالعه باشد می داند، استقلال کردستان عراق امری محال است.وی ادامه داد: زیرا اولا دولت مرکزی عراق اجازه نخواهد داد که به این آسانی کشورش تجزیه شود و فردا هم گروه دیگری بخش دیگری را تجزیه کنند و به هر قیمتی باشد پای تمامیت ارضی عراق خواهد ایستاد.آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تنها گروهی که از همه پرسی حمایت کردند، صهیونیست ها بودند و می دانیم در راهپیمایی ها در کردستان پرچم اسراییل در دست افراد بود. بنابراین اسراییل می خواهد با حمایت از این همه پرسی پایگاهی برای خود در این منطقه تشکیل دهد. اگر استقلال صورت گیرد، نهایت مطلوب آنهاست و اگر صورت نگیرد و با درگیری ها کردستان ویران شود، آن هم مطلوب آنهاست. بدون شک آمریکا هم در پشت این صحنه همکاری دارد، اگرچه ظاهرا اظهار عدم موافقت می کند.این مرجع تقلید افزود: می دانیم ایران به هیچ قیمت اجازه نخواهد داد که در کنار مرزش پایگاهی برای اسرائیل تشکیل شود و در برابر آن به تمام معنا خواهد ایستاد. از سوی دیگر کشور ترکیه کشور نیرومندی است که همسایه عراق است و روی مسئله کردها حساسیت دارد و هرگز حاضر به تجزیه کشور خودش نیست، زیرا تجزیه عراق به تجزیه ترکیه نیز سرایت می کند، بنابراین آنها هم با تمام توان خواهند ایستاد.استاد درس خارج حوزه با بیان این که چگونه ممکن است چنین همه پرسی ای موفق شود، اظهار داشت: بنابراین یا باید از برنامه خود بازگردند و یا ایستادگی کنند و اگر خدایی ناکرده درگیری در آنجا واقع شود، کردستان عراق مبدل به ویرانه ای می شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم برادران کرد عراقی از طریق مذاکره با دولت مرکزی مشکلات خود را حل کنند و هرگز به فکر تجزیه عراق نباشند که امری محال است.