|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد96/7/20: داستان باران و كوير
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4004
چهارشنبه بيست و هفتم دي ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 3927 20/7/96 > صفحه 9 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


نقد كتاب 
داستان باران و كوير
نقد كتاب «بنفشه هاي سراشيب» نوشته جواد مجابي

نويسنده: ساره بهروزي

«بنفشه هاي سراشيب»، عنوان رماني است كه ساليان طولاني انتظار كشيده است. سي ويك سال بين چاپ اثر و نگارش فاصله است. موضوع اين رمان تاريخ است. نگاه و گذر داستان رمان به تاريخ گذشته كشوري فرضي است. اما تصويرهايي بسيار آشنا دارد.
     رمان داراي دو راوي اول شخص و داناي كل است. زبان داستان ازشاعرانگي و فارسي كهن بهره بسيار برده است.
     «بنفشه هاي سراشيب» شرح سختي ها و رنج هايي است كه مسائل اساسي زندگي را تحت تاثير قرار مي دهند. همچنين انتقاد از اوضاع اجتماعي و برخورد حكومتي فاسد و زورگو با جامعه و تفكر افراد در آن روزها نيز هست. داستان به نوعي مي تواند تاريخي باشد كه بر ايران گذر كرده است. سطر سطر تاريخش پيامي تلخ از سلطه قدرتمندان و سوءاستفاده از جهل عوام دارد كه دل را مي لرزاند. اما در اين مجال كوتاه فقط به چند مورد مي توان اشاره كرد.
     «پليدي تمام اعصار، نكبت قرن هاي تباهي بود... آن هيچ، آن تباهي و تاريكي بر ما مسلط گشته بود، بر جسم ناتوان ما، بر رگ و پي و چشم و گوش آزار ديده مان.» ص٢٢٢
     در همان ابتداي داستان با يك دنياي پر تلاطم روبه رو هستيم. سحر شده اما هنوز نشاني از صبح و روشني نيست. با اينكه راوي اشاره مي كند كه بعد از شبگردي سحر شده و راهش نيز معلوم است اما يك رخداد تاريك در انتظار است زيرا همه چيزها در همان سحر به سمت غروب مي روند. همچنين بادي كه مي وزد و همه را به سمت وزش خود مي كشاند نشان از ناپايداري و بي استحكامي است. جرياني عظيم و پر تلاطم. جرياني كه چون نيرومند است، ياراي مقاومتي نيست و همه چيزها ناگزير به سمتش كشيده مي شوند.
     «در چشم انداز كاجستان ها، بيدزاران، شاخه هاي سرگشته حياط ها سمت گلبوته ها، همه به سوي مغرب كج شده اند باد هرچه را در مسير خود خم مي كند، مي چرخاند، آسمان را به سوي غروب يله و سرنگون مي كند.»
     خفقان اجتماعي، فقدان پيشرفت وقايع، حكومتي ظالم و ستمگر و البته قدرتمند، بدتر از همه شكنجه و زنداني كردن مردم، جنگ هاي داخلي، همه نتيجه حكومت افسري عالي رتبه است كه با يك كودتا حكومت را در دست گرفته است.
     لحن هر دو راوي در سراسر داستان سرد و يخ زده است به گمانم ابزورد در اين رمان كاركرد ويژه اي دارد. شايد راوي مي داند چه سرنوشتي در انتظارش است اما با اين حال اين سرنوشت شوم را مي پذيرد. در نهايت رويدادهاي رمان، نوعي اعتراض به خود خويشتن نيز هست به ناآگاهي آدميان در انتخاب.
     «مجابي»در مورد داستان بنفشه هاي سراشيب بيان داشته كه رمان درباره عبور مردي از كوير است.
     اما اين عبور در ميانه رمان پررنگ مي شود، يك سفر طولاني كويري از شخصيت اصلي. به عقيده نگارنده نشانه عبور اين مرد از كوير اين است كه شخصيت خواستار تغيير و تحول موجود در فضاي حاكم است. زيرا شرح وضعيت مي دهد، تصويرهاي بسياري ساخته مي شود و سپس در ميانه به شخصيتي مي رسيم كه در حالي مي خواهد از كوير عبور كند كه پدرش مخالف است اما در نهايت با علم به سختي راه مي رود.
     اين تغيير در رابطه انسان با طبيعت بيان مي شود. نگرش به زندگي با پديده هاي طبيعي پيرامون بشر. كوير، باران و شتر. باران اگرچه با خشكي كوير در تضاد است اما در آن نفوذ مي كند و باران و شن درهم آميخته مي شوند طوري كه اثري از باران جز ناپديدي شتر و بارهايش نمي بينيم.
     «پدرم باز اصراركرد، عاقبت گفت: «سعي كن با ماشين بروي، در راهي كه نمي شناسي نرو!»... بايستي دست به كاري مي زدم، آن كار چه بود؟ مي دانستم در راهي تازه مي افتم و در آن خطرها در كمين است، اما آن راه كوير نبود. كوير برايم گريز و آسودگي و عزلت بود. شايد فردا، شايد...» ص٢٤١
     نكته قابل ذكر ديگر بخش فروشگاه است. به خاطر تبليغات مردم ساعت ها انتظار مي كشند و سپس وارد فروشگاه مي شوند بدون توجه به كاركرد اجناس آنها را مي خرند.
     بخش دوم فروشگاه كه وارد مي شوند مبهوت در و ديوارند. بدون اينكه متوجه باشند درون دستگاهي سقوط مي كنند و تكه تكه مي شوند.
     جريان در فروشگاه، نمايشي از جهالت و ساده انديشي بي سوادان است كه علاوه بر اين رخداد بارها و بارها در رويدادهاي ديگري مانندترس از خورشيدگرفتگي و غيره در رمان تكرار مي شود.
    نقد كتاب: داستان باران و كوير / نقد كتاب «بنفشه هاي سراشيب» نوشته جواد مجابي
    


 روزنامه اعتماد، شماره 3927 به تاريخ 20/7/96، صفحه 9 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 12 بار
    



آثار ديگري از "ساره بهروزي"

  شكلك هاي ساده در قاب شيشه اي / گزارشي از بازديد نمايشگاه منوچهر صفرزاده
ساره بهروزي، اعتماد 20/10/96
مشاهده متن    
  مي خواهم رها از مفاهيم كار كنم / گفت و گو با ترانه صادقيان، هنرمند نقاش
ساره بهروزي نيا، اعتماد 14/10/96
مشاهده متن    
  انتظار در سكوت / نگاهي به نمايشگاه عكس يوريك كريم مسيحي
ساره بهروزي، اعتماد 9/10/96
مشاهده متن    
  درباره نمايشگاه عكس «رشت: بازآرايي» / شهر باران هاي نقره اي
ساره بهروزي، اعتماد 6/10/96
مشاهده متن    
  «هنر كليد فهم زندگي است» / يادداشتي درباره برپايي آثار مجسمه سازان
ساره بهروزي، اعتماد 19/9/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه شبكه
متن مطالب شماره 200، دي 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است