آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۹۰۵۶
صفحه اول
۱

فلاحت پیشه: با خروج آمریکا از برجام به سال 1995 برمی گردیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات خروج احتمالی آمریکا از برجام، می گوید هر تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود بازگشت پرونده ایران به سال 95 میلادی است و آمریکایی ها باید تلاش کنند پرونده ایران را دوباره فرامرزی کنند و تحریم های بین المللی علیه ایران را دوباره شکل دهند.حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگوی تفصیلی با ایسنا ضمن تحلیل روند مذاکرات هسته ای و توافق برجام، این توافق را راهبرد نظام و عملگرایانه ترین توافق ممکن بین ایران و 1+5 عنوان می کند و معتقد است که اگر برجام را امضا نمی کردیم پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل به سمت جنگ می رفت.من معتقدم برجام تصمیم نظام بود. در سیاست یک استراتژی یا راهبرد و یک تاکتیک یا سیاست داریم. هر آنچه تحت عنوان مقوله های کلان در سیاست و به ویژه در سیاست خارجی است، حوزه اش راهبردی است. دستگاه های این حوزه هم مشخص است؛ شورای عالی امنیت ملی که زیرنظر مقام معظم رهبری است و تصمیم راهبردی در آنجا گرفته می شود. اما تاکتیک این است که با چه سیاستی و با چه افرادی موضوع را پیش ببریم. من معتقدم برجام راهبرد نظام بود و نظام به این نتیجه رسیده بود که وارد مذاکره شود. مجموعه دشمن و رقبای ما در خارج و در راس آن آمریکا و ما به عنوان ایران زورمان به هم نرسید و جایی به تعادل رسیدیم که اینجا برجام بود.

نماینده اسلام آباد غرب و از نماینده های کرد مجلس ایران با اشاره به نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق می گوید که برخی بازیگران خارج از منطقه به دنبال تبدیل موضوع کردستان به یک فتنه قومی هستند و جمهوری اسلامی ایران به جای برخورد تقابلی باید محور مذاکره با کردستان و دیپلماسی با کردها شود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه بحث های تجزیه ای جایگاهی میان کردهای ایران ندارد، به شادی خیابانی کردهای ایران بعد از نتایج همه پرسی اشاره می کند و آن را امری اجتماعی می داند که شکافی ایجاد نخواهد کرد.