آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۴
جهان
۶

گام مهم بغداد برای بسط قدرت سیاسی در شمال عراق

نیروهای عراقی بزودی وارد کرکوک می شوند

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد در جلسه دیروز فرماندهان نظامی نیروهای مسلح عراق، موعد ورود نیروهای عراقی به کرکوک مشخص و این کار بزودی صورت خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، یک منبع امنیتی ارشد عراقی اعلام کرد نیروهای امنیتی وابسته به دولت مرکزی عراق بزودی وارد شهر کرکوک خواهند شد تا امنیت شهروندان را در این شهر تامین کنند.

این اقدام در راستای تلاش دولت مرکزی عراق برای اعمال حاکمیت خود بر مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد، بعد از اشغال بخش هایی از خاک عراق در سال 2014 به وسیله تروریست های داعش، نیروهای پیشمرگه کرد بخش هایی از کرکوک را آزاد کردند، ولی خلاف قاعده ای که قرار بود کنترل مناطقی که آزاد می کنند را به دست نگیرند، در طول دو سال گذشته کنترل کرکوک را در دست داشته اند.

دولت مرکزی عراق بعد از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق، از مسئولان اربیل خواسته بود تا کرکوک را ترک کنند.

با وجود این که کرکوک در داخل خطوط مرزی اقلیم کردستان عراق قرار ندارد، اما اربیل در اقدامی خلاف قانون اساسی عراق در این منطقه هم همه پرسی جنجالی خود را برگزار کرد.

در همین حال به گزارش شبکه خبری روسیاالیوم، عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات آزادسازی الحویجه شب گذشته رسما اعلام کرد شهرستان الحویجه واقع در 45 کیلومتری غرب شهر کرکوک به طور کامل از چنگ داعش بازپس گرفته شد.

فرمانده عملیات آزادسازی الحویجه تاکید کرد یگان های ارتش و نیروهای الحشد الشعبی ماموریت خود را در مرحله دوم عملیات آزادسازی این شهرستان به پایان رساندند.

یارالله افزود: نیروهای عراقی موفق شدند مناطق بخش جنوبی شهرستان الحویجه را از مرکز شهرستان الحویجه و منطقه الریاض و همچنین 161 روستا و منطقه را بازپس بگیرند و بر جاده الفتحه الریاض به سمت کرکوک مسلط شوند.

نیروهای ارتش و الحشد الشعبی همچنین موفق شدند بر رشته کوه های حمرین از پل زغیتون تا پل الفتحه به مسافت 45 کیلومتر را در اختیار خود بگیرند.