آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۴
جامعه
۱۷

فعالیت 22 خانه امن برای زنان در کشور

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی گفت: هم اکنون 22 خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در استان های مختلف کشور فعال است.

به گزارش ایرنا، فریبا درخشان نیا بیان کرد: از این تعداد 15مرکز غیردولتی و هفت مرکز دولتی در استان هایی از جمله مرکزی، قم، گلستان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، ایلام و سیستان و بلوچستان ارائه خدمات می کنند.

وی با بیان این که خانه امن پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان است، افزود: این زنان به دلیل در معرض خشونت واقع شدن یا احتمال مورد خشونت قرار گرفتن، نیاز به اسکان در محل امن دارند.

وی با اشاره به ارائه تمامی حمایت های روانی اجتماعی از زنان در خانه امن، بیان کرد: در خانه امن، مداخلات به صورت کوتاه مدت برای پاسخگویی به نیازهای اساسی مانند خوراک، پوشاک، سرپناه و امنیت و مداخله های بلند مدت شامل اقدامات تخصصی به منظور حمایت و توانمندسازی مراجعان انجام می شود و به صورت شبانه روزی در دسترس است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با بیان این که مدت زمان اقامت زنان تحت خشونت خانگی بر اساس دستورالعمل چهار ماه است، عنوان کرد: این مدت پس از بررسی های کارشناسانه قابل تمدید است.

وی با بیان این که در خانه های امن مددکار اجتماعی، روان شناسان بالینی، مشاور حقوقی، پزشک و روانپزشک فعالیت دارند، افزود: اورژانس اجتماعی از طریق خط تلفن 123 یکی از راه های معرفی زن تحت خشونت و پذیرش وی در خانه امن است.

درخشان نیا بیان کرد: تا پایان امسال درصورت تمایل بهزیستی استان ها، خانه امن در سایر استان های فاقد این خانه، دایر می شود. به گفته وی، 200 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی خدمات به زنان در بخش های همسرآزاری و خشونت خانگی را از جمله فعالیت های مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته 1600 زن در کشور تحت خشونت قرار گرفتند که بخشی از آنها به خانه امن هدایت شدند.