آرشیو پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۶
جامعه
۱۷
یادداشت

سلاح سرد فقط با قانون غلاف نمی شود

حسن تردست ( قاضی بازنشسته)

در کشور ما متاسفانه هنوز هم اقشار خاصی وجود دارند که در آنها تمایل به بزهکاری و بخصوص نزاع توام با استفاده از سلاح سرد وجود دارد. این مساله ناشی از مسائل اجتماعی و فرهنگی گروه های خاصی از جامعه است. با توجه به فضای ذهنی این افراد، تصویب قوانین گوناگون در جهت برخورد با آنها، هیچ گاه به اندازه کافی بازدارنده نخواهد بود. ضمن این که این قوانین در صورتی می توانند در کاهش وقوع این جرایم تاثیرگذار باشند که مجریان قانون به نحوی سختگیرانه و مقتدرانه آنها را اجرا کنند.

مهم ترین عاملی که می تواند باعث بازدارندگی و تاثیر کافی یک قانون کیفری شود، برخوردهای جدی ضابطان قانون با مجرمان است و در این زمینه لازم است قضات محاکم و دادسراها دید ترحم آمیزی به این اشخاص نداشته باشند تا فضای رعب و وحشتی که بعضا آنها در جامعه ایجاد می کنند، شکسته شود.

پیش از مصوبه دیروز مجلس در زمینه جلوگیری از حمل و نگهداری سلاح سرد، استفاده از چاقو در درگیری های خیابانی مشمول مجازات بود، اما در زمینه حمل آن قانونی که مجازات در نظر بگیرد وجود نداشت که با این مصوبه این خلا برطرف شد. اما این مصوبه هم کمبودهایی وجود دارد، از جمله این که راهکاری برای برخورد با اشخاص سابقه داری که ممکن است بارها این جرم را تکرار کنند، اندیشیده نشده است. با توجه به جرایم مکرر این گونه افراد، به نظر می رسد مجازات نقدی درجه شش برای این افراد کافی نیست و قانون گذاران باید مجازات های سنگین تری برای آنها در نظر بگیرند.

نکته مهم دیگری که برای جلوگیری از وقوع جرایم اجتماعی اهمیت دارد، فرهنگ سازی است. متاسفانه در سال های اخیر، پرخاشگری و خشونت میان برخی گروه های اجتماعی نهادینه شده است. نهادهای فرهنگی و بویژه رسانه های عمومی باید در کنار یکدیگر و در جهت تلطیف فضای عمومی جامعه حرکت کنند تا موجی ایجاد شود که این خشونت نهادینه شده را با خود ببرد. البته چون افراد خاصی درگیر نزاع با چاقو هستند، رسانه های عمومی نیز باید برای کاهش این آسیب، برنامه های فرهنگی ویژه ای تولید کنند.