آرشیو چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶، شماره ۹۰۷۹
صفحه آخر
۱۲

اربعین و نبرد نرم

کریم باباخانیان

فردا اربعینی دیگر از اربعین های سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام است. اولین مراسم اربعین به همت جابر بن عبدالله انصاری پس از عاشورای سال 61 هجری یعنی 1378 سال پیش برپا شد. این روند در طول تاریخ توسط انسان های زیادی ثبت شده است. اربعین از آن لحاظ برای انسان های آزاده اهمیت دارد که حضرت سیدالشهداء علیه السلام رهبر ازادگان جهان در طول تاریخ است. اربعین بستر اعلام حمایت از حرکت تاریخ سازامام حسین است.

پیاده روی اربعین طی قرن ها با افت و خیزهای فراوانی روبه رو بوده اما همچنان برگزار شده و می شود.

حقیر که سال 1384 برای اولین بار توفیق یارم شد و به کربلا مشرف شدم. در روزهای منتهی به اربعین شاهد پیاده روی زنان و مردان در مسیر شهر کربلا بودم، گروه گروه در حال حرکت. البته آن ایام مانند امروز خبری از برپایی موکب های در طول مسیر نبود.

آن روزها زمان زیادی از سقوط صدام نگذشته بود اما پیاده روی به سمت کربلا ادامه داشت.

این روند گاهی به میزان جوی باریکی بوده و امروز بسان رود خروشانی از عاشقان امام حسین علیه السلام در بستر زمان در حال حرکت است و به خبر اول جهان تبدیل شده است. میلیون ها انسان آزاده که در اربعین پیاده روی می کنند در کوله پشتی وجود خود اخلاق، ایثار، گذشت و تقوا را حمل می کنند.

ماجرای سیدالشهداء علیه السلام و ماجرای پیاده روی اربعین و زیارت سالار شهیدان، بازگشت انسان به روزگار وصل خویش و دوران حضورش در ملکوت عالم است. این سیل و خیل جمعیت نشان از نبرد نرمی دارد که دشمنان اسلام و بشریت، عاجز از درک آن هستند. این نبض حیات دوره آخرالزمان است که در پیاده روی اربعین می تپد. به تعبیر مقام معظم رهبری، امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب است و پیاده روی اربعین بستر مناسبی برای انتقال فرهنگ اهل بیت علیهم السلام به سایر ملل است.

هر ساله شاهد حضور انسا ن هایی از دیگر ادیان در پیاده روی اربعین هستیم و جهان ناظر خلق صحنه هایی بسیار زیبا در این پیاده روی هاست. هر کس به دنبال کسب معرفت است و با خود در مسیر، خلوت می کند و به تزکیه نفس می پردازد.

ما هم از طریق قلم با آنان همذات پنداری می کنیم. زیرا اربعین به نوعی تجلی دلدادگی به فرهنگ عاشوراست و به نوعی نوشیدن از چشمه جوشان تمنای معیت است. از همه زائران حضرتش التماس دعا دارم.