آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۴۱
فن آوری
۸
قاب فناوری

راهکار فناورانه برای شناسایی سرطان پوست

میترا جلیلی

یکی از بیماری های شایع جهان، سرطان پوست و کشنده ترین نمونه آن، ملانوماست، به صورتی که هرسال 130هزار بیمار جدید در جهان شناسایی می شوند؛ بیماری ای که اگر زود تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است ولی مشکل اینجاست که تا زمان بروز نشانه های بیرونی، غالبا براحتی قابل تشخیص نیست و ازسوی دیگر شناسایی و درمان آن بسیار پرهزینه است. برای تشخیص زودهنگام این بیماری، تاکنون طرح های متفاوتی ارائه شده ولی به نظر می رسد نمونه ای که توسط یک تیم مهندسی پزشکی از دانشگاه McMaster کانادا طراحی شده، گوی سبقت را از بقیه ربوده است چراکه موفق شد جایزه بین المللی James Dyson 2017را برای طراحی وسیله ای به نام sKan ازآن خود کند. این وسیله با تهیه نقشه دقیق حرارتی از پوست، با سرعت بالا و هزینه ای اندک، می تواند ناهنجاری های پوستی مرتبط با ملانوما را شناسایی کند. sKan بر این اساس فعالیت می کند که سلول های سرطانی، متابولیسم بسیار سریعتری نسبت به سلول های سالم دارند واین موضوع سبب آزاد شدن گرمای فراوانی می شود.

برای تست ملانوما تنها کافی است روی منطقه ای از پوست که به بیماری مشکوک است، مقداری یخ گذاشت تا کاملا سرد شود و سپس sKan را روی پوست قرار داد. این وسیله با استفاده از سنسورهای حرارتی به نام thermistor، می تواند بر منطقه پوستی کاملا نظارت داشته باشد تا وقتی حرارت پوست به حالت اولیه بازمی گردد نقشه حرارتی تهیه شود.

این نقشه روی رایانه طراحی و خوانده می شود و اگر بخش هایی، گرمای متفاوتی نسبت به یک بخش دیگر پوست داشته باشند احتمال وجود ملانوما در مراحل اولیه بسیار زیاد است. این تکنیک علاوه بر اینکه تهاجمی نیست، بسیار سریع و موثر بوده و تهیه این نقشه گرمایی بسیار کم هزینه تر از سایر سیستم هاست چراکه دوربین های حرارتی با رزولوشن بالا می تواند ده ها هزار دلار قیمت داشته باشد درحالی که این وسیله، کمتر از هزار دلار، احتمالا رقمی حدود 770دلار قیمت خواهد داشت که خود یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

این مسابقه هرسال برای ترغیب دانشجویان به ابتکار و نوآوری برگزار می شود و این تیم مهندسی پزشکی، جایزه 40هزار پوندی خود را برای تولید انبوه sKan، صرف خواهند کرد.