آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۰۱۱
جهان
۸

کناره گیری نکردن ملک سلمان از قدرت

یک مسئول سعودی عالی رتبه اعلام کرد پادشاه عربستان هیچ قصدی برای کناررفتن از قدرت به نفع پسرش بن سلمان ندارد. این در واکنش به برخی گزارش ها مبنی بر کناره گیری قریب الوقوع ملک سلمان از قدرت مطرح شد. به گزارش ایسنا، این مسئول عالی رتبه سعودی به خبرگزاری بلومبرگ گفت: کناره گیری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از قدرت فرضیه ای غیرمحتمل است.

او در واکنش به گمانه زنی ها مبنی بر اینکه محمد بن سلمان به زودی به قدرت می رسد، این اظهارات را مطرح کرد. این مسئول سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت: پادشاهان عربستان در قدرت می مانند؛ حتی اگر وضعیت سلامتی شان نامساعد شده و مانع از فعالیت های مستقیم شان شود.

این منبع دراین باره وضعیت ملک فهد را شاهد مثال آورد که تا زمان مرگش در سال 2005 با وجود بیماری حادی که در سال های آخر عمرش داشت، پادشاه باقی ماند. این مسئول خاطرنشان کرد، ملک سلمان 81 ساله از سلامت بدنی و ذهنی عالی برخوردار است و کسانی که خلاف آن فکر می کنند، عادات و رسوم سلطنتی عربستان را درک نمی کنند. بلومبرگ گزارش داد، هیچ پادشاه سعودی در حالی که زنده باشد، از قدرت کناره گیری نکرده است. به استثنای ملک سعود بن عبدالعزیز که به نفع برادرش شاهزاده فیصل در اواسط 1960 بعد از فشارهای خانواده سلطنتی از قدرت کنار رفت. روزنامه فارن پالیسی آمریکا نوشته بود، محمد بن سلمان پایان هفته جاری خود را برای سلطنت آماده می کند؛ درحالی که رویترز به نقل از برخی منابع گزارش داده بود، قیمت نفت به چند دلیل از جمله شایعات مربوط به اینکه پادشاه عربستان از قدرت کنار می رود، بالا رفت.